Er du blandt de skyldige?
Vi gemmer allesammen på ting fra fortiden i håb om, at vi måske en dag får brug for dem igen.
Det gælder blandt andet tøj og legetøj, men også flere andre småting.
Særligt elektronik er noget, vi danskere har utrolig svært ved at skille os helt af med. Enhederne ender typisk bagerst i et skab eller nede i en mørk kasse, hvor de blot samler støv i årevis.
Nu viser det sig dog, at vanen med at gemme på de aflagte sager kan have yderst alvorlige konsekvenser.
Det skriver mediet Focus.
Skjult brandfare lurer
Rigtig mange af os har en gammel mobiltelefon liggende et sted i boligen.
Selvom det lille apparat virker helt uskyldigt, rummer det et indbygget batteri, som med årene kan udvikle sig til en regulær fare.
Forklaringen bunder i, at de kemiske komponenter inde i selve strømkilden ændrer sig betydeligt over tid. Materialerne nedbrydes langsomt, uanset om enheden har været brugt for nylig eller har ligget urørt hen længe.
Især hvis batteriet er helt tomt eller fuldt ladet op, vokser risikoen, skriver Focus. Vælger man at gemme en gammel smartphone, kan man med fordel sikre sig, at den har omkring 50 procent strøm.
Sikker vej frem
Skulle uheldet ramme nede i en skuffe, hvor der også ligger gamle papirer eller tøj, kan flammerne lynhurtigt sprede sig til resten af boligen.
Fagfolk opfordrer derfor kraftigt til, at man skiller sig af med de gamle telefoner snarest muligt.
Bortskaffelsen klares nemmest ved at aflevere apparaterne på den lokale genbrugsstation eller hos en elektronikforhandler, der tager imod skrot.
Så hvis du har en mobiltelefon liggende hjemme i skuffen, kan du med fordel overveje, om det rent faktisk er risikoen værd.