Viaplay med stor nyhed: Nu kan vi gøre det igen

Skrevet af Mathias Nielsen

18/07/2022
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
En midlertidig aftale gør, at Viaplay igen kan producere dansk indhold.

Mest læste i dag

Der er i dag mange streamingtjenester at vælge mellem. Løbende kommer der nye til. Viaplay har nu eksisteret i en del år, hvorfor de har en masse brugere i hele Norden.

Viaplay har da også produceret meget populært indhold, som for eksempel serierne “Forhøret”, “Advokaten” og “Den som dræber”. Serierne er hovedsageligt optaget i Danmark, men det har man i den seneste tid ikke kunne.

Der har nemlig været en strid mellem flere streamingtjenester herunder Viaplay og  Producentforeningen og Create Denmark. Denne strid er nu midlertidig sat på pause, og Viaplay kan derfor igen producerer nye serier i Danmark.

Viaplay har sammen med Netflix og TV 2 Play ligget i strid med Producentforeningen og Create Denmark om, hvem der skal have ret til hvilke økonomiske gevinster fra fiktionsindhold produceret i Danmark.

Producentforeningen og Create Denmark havde oprindeligt lavet en aftale, der deler rovet. Aftalen trådte i kraft i januar og skulle sikre kunstnere en større bid af kagen.

Men streamingtjenesterne mente, at det kom til at koste dem for meget til, at de ville producere fiktionsindhold i Danmark. Derfor stoppede Viaplay med at producerer indhold i Danmark.

»Aftalen kommer efter en ærgerlig periode, hvor udviklingen af dansk drama har været standset,« står i der i en pressemeddelelse om aftalen. Parterne værdsætter vigtigheden af fortsat udvikling af lokalt dansk indhold til gavn for både seere og det kreative produktionsmiljø, og derfor har alle givet indrømmelser for at nå denne aftale,« lyder det i den nye aftale ifølge Berlingske.

Til efteråret vil man efter planen mødes igen for at finde en permanent løsning. Viaplay udtrykker tilfredshed med aftalen og kalder det »smertefuldt at forestille sig en situation, hvor streamingtjenesten ikke laver dansk indhold«.

»Dette er et vigtigt første skridt, men vi skal også fortsat huske, at der er andre udfordringer på det danske mediemarked, som skal adresseres og findes en løsning på.«