Forside Udland Borgere raser over forfordeling: De kan få Novo Nordisk-medicin til...

Borgere raser over forfordeling: De kan få Novo Nordisk-medicin til halv pris

Novo Nordisk
JHVEPhoto/Shutterstock

Novo Nordisk modtager hård kritik for at skildre mellem borgerne.

Lige nu læser andre

Der er normalt jubel, når en pris bliver halveret. Men i USA har nyheden om, at Novo Nordisk sænker prisen på det populære diabetespræparat Ozempic med næsten 500 dollars om måneden, i stedet udløst en regulær storm af vrede kommentarer på sociale medier.

Fra midten af august kan amerikanere uden sygeforsikring købe medicinen for 499 dollars – i stedet for de tidligere næsten 1.000. For patienter, der allerede har privat forsikring, kan prisen i visse tilfælde falde helt ned til 25 dollars. Alligevel er det langt fra alle, der synes, det lugter af sund fornuft.

Det skriver Unilad.

“Så I kunne bare halvere prisen?”

På X (tidligere Twitter) spørger flere brugere, hvorfor Novo Nordisk overhovedet har taget dobbelt så meget, hvis de uden videre kan skære prisen ned på midten.

Kommentarfeltet er spækket med sarkasme: Nogle kalder det “vildt, hvordan sundhedssystemet fungerer”, mens andre konstaterer, at selskabet nok stadig “tjener styrtende på pillerne – selv til den nye pris.”

Hvad får man egentlig for 499 dollars?

Læs også

Ozempic er i bund og grund en ugentlig indsprøjtning, der hjælper bugspytkirtlen med at producere mere insulin, og blev allerede i 2017 godkendt i USA til behandling af type 2-diabetes. Det er dog ikke godkendt som slankemiddel – selvom mange bruger det netop til det formål.

Søsterpræparatet Wegovy, som indeholder en højere dosis af det aktive stof semaglutid, er derimod officielt godkendt til vægttab.

At prisen nu sænkes, skyldes et samarbejde med platformen GoodRx, som er kendt for at levere rabatter på receptpligtig medicin. Tilbuddet gælder ifølge Novo Nordisk på mere end 70.000 apoteker på tværs af USA.

Novo Nordisk forsvarer sig

Virksomheden afviser, at der er tale om et billigt trick. I en skriftlig udtalelse fremhæver selskabet, at man vil “møde patienterne, hvor de er” og sikre, at flere får adgang til behandling.

Men trods PR-strategien ser det ud til, at danskerne bag den populære sprøjte har fået endnu et bevis på, at prissætning i USA’s sundhedssystem er en øm tå – og et emne, der aldrig efterlader folk tavse.

Ads by MGDK