Farvel til Facebook: Disse personer vender nu ryggen til det sociale medie

Skrevet af Nils Würtzenfeld

04/06/2018
En ny undersøgelse viser, at mange dropper Facebook til fordel for YouTube, Instagram og Snapchat.

Dagens topnyheder

Mens Facebook i en årrække har vundet indpas hos den midaldrende og ældre del af befolkningen, så vinker flere og flere unge nu farvel til verdens mest populære sociale medie. Det skriver den britiske avis The Guardian

Det er en ny undersøgelse fra analysefirmaet Pew Research Center, der viser, at kun 51 procent af amerikanske unge mellem 13 og 17 år har en Facebook-profil.

For bare tre år siden lå dette tal på 71 procent, og dermed er der tale om et voldsomt fald, da Facebook nu er helt nede på en fjerdeplads over de mest populære sociale medier blandt de unge.

I stedet for Facebook foretrækker de amerikanske unge nu medier som Instagram, Snapchat og især YouTube, der også hitter mere og mere blandt danske teenagere.

Det mest populære medie blandt de medie-bevidste teenagere er YouTube, der benyttes af hele 85 procent af de 13-17-årige amerikanere.

På en andenplads kommer fotodelingstjenesten Instagram, der for tre år siden kun blev brugt af 52 procent af de unge, - et tal der i dag er oppe på 72 procent.

Herefter kommer konkurrenten Snapchat, der i dag bruges af 69 procent af de unge. For tre år siden var dette tal nede på 41 procent.

På fjerdepladsen finder man Facebook, der dog kan glæde sig over, at man i april 2012 opkøbte Instagram for en milliard dollars. 

I undersøgelsen fra Pew Research Center har man også kigget på hvilke befolkningsgrupper, der benytter de forskellige sociale medier. Her stod det klart, at brugen af Facebook var markant højere i de lave indkomstgrupper.

Læs også: 8 ting som du øjeblikkeligt bør slette fra Facebook