Det værste ved en flytur er enten turbulens eller forsinkelse. Sidstnævnte opstår ofte inden flyet letter, men i få tilfælde kan det opstå under selve flyrejsen. Det skete i mandags, da Virgin Atlantic havde et fly fra Heathrow Airport i London.
Flyet skulle til New York, og det er egentlig ikke noget problem i sig selv. Der var bare lige den detalje, at den ene pilot ikke var pilot - endnu vel at mærke.
Flyet var på vej over Irland, da kaptajnen fik at vide, at andenpiloten ikke havde afsluttet sin uddannelse endnu. Airbus A330, som kun var 40 minutter inde i sin flyvning, blev derfor beordret til at vende tilbage til Heathrow.
Her måtte flyets knap 300 passagerer afvente udskiftning i cockpittet, hvilket gav en samlet forsinkelse på tre timer. Virgin Atlantic fortalte rejsende, at problemet var forårsaget af en rotationsfejl og undskyldte for den ekstra ventetid.
De forsikrede også passagererne om, at sikkerheden ikke var blevet kompromitteret, idet begge piloter var fuldt licenserede og kvalificerede til at betjene flyet.
En kilde sagde ifølge Daily Mail:
‘Kaptajnen havde intet andet valg end at tage tilbage til Heathrow og finde et mere erfarent medlem af besætningen. Det var pinligt for alle, og passagererne var rasende.'
Co-piloten manglede kun en 'final assessment flight' med en træningskaptajn for at kunne flyve i overensstemmelse med Virgin Atlantic-politikken.
Hans rolle som co-pilot betød, at han var ansvarlig for at opretholde flysikkerheden i hele flyet. Det var dog ikke generelle luftfarts- eller sikkerhedsbestemmelser, som var problemet. Det var derimod Virgin Atlantics interne protokol.