Kvinde opførte sig "seksuelt" i isreklame: Nu har Iran forbudt kvinder i reklamer

Skrevet af Mathias Madsen

27/07/2022
Foto: Twitter
Foto: Twitter
Fremover skal det være slut med kvinder i iranske reklamer.

Dagens topnyheder

En - i manges øjne - uskyldig reklame er tilsyneladende skyld i, at kvinder ikke længere må optræde i iranske reklamer. 

Det skriver Unilad.

Ifølge mediet indeholdte en isreklame fra det iranske isfirma Domino Diary nemlig så "seksuelle manerer," at det var et brud på Irans regler om hijab og kyskhed. 

Landet har nogle af verdens strengeste love på området, og blandt andet homoseksualitet, utroskab og sex før ægteskabet kan for eksempel straffes med amputation af legemsdele, piskeslag eller stening til døden. 

Derfor går det 'naturligvis' heller ikke, at en kvinde spiser en is på en "seksuel" måde i en landsdækkende reklame, hvilket er grunden til, at Irans ministerium for kultur og islamiske retningslinjer nu har sendt et brev ud til alle kunst- og filmskoler i landet, hvori der står, at det i overenstemmelse med "reglerne om hijab og kyskhed" fremover vil være forbudt for kvinder at optræde i reklamer. 

Se reklamen herunder (Artiklen fortsætter under videoen):

Ifølge ministeriet er det 'nye' forbud i overensstemmelse med en afgørelse fra 'Supreme Council of the Cultural Revolution' i Iran, ligesom det stemmer overens med landets regler om, at "instrumentel brug" af både kvinder, mænd og børn i reklamer er forbudt.  

Det 'nye' forbud er altså nærmere bare en stramning af et allerede eksisterende forbud, og årsagen er som nævnt en isreklame, hvor en kvinde kører op ad et bjerg og spiser en is på en - åbenbart - seksuel måde. 

En talsperson for den iranske regering har udtalt, at kvindens opførelse i reklamen er "en forbrydelse," og at sådanne reklamer kan føre til "fremme af umoral" i det iranske samfund.

'Fars News Agency', der ledes af en væbnet, islamisk fløj, har ligeledes kaldt reklamen for "ulækker."

"For nyligt delte en berømt isproducent et videoklip, som fik opmærksomhed fra brugere af sociale medier," har nyhedsbureauet udtalt og beskrevet kvinden i reklamen - der bærer tørklæde - som "upassende klædt."

Nyhedsbureauet har desuden beskrevet, hvordan kvinden ifølge dem reklamerer for isen med "total erotiske og seksuelle manerer."