Benzin- og dieselbilejere skal måske gøre sig klar på en dyrere køretur.
Lige nu læser andre
Planen lyder umiddelbart ret simpel: Jo længere du kører, jo mere skal du betale.
Men i England har et nyt forslag om en kilometerbaseret vejafgift kastet brændstof på det politiske bål og sat Labour-regeringens finansminister Rachel Reeves i et dilemma, der allerede larmer på de britiske landeveje.
Forslaget har været i omløb i et stykke tid, men det har for alvor fået nyt liv, efter at Tony Blair Instituttet – med den tidligere premierminister selv som frontfigur – har valgt at støve idéen af og give den nyt momentum. Organisationen mener, at tiden er inde til at belaste ejere af benzin- og dieselbiler med en afgift på hver eneste kilometer, de tilbagelægger.
Regningen? Cirka seks danske øre pr. kilometer.
Læs også
Det skriver det britiske medie Daily Exptress.
For Rachel Reeves kan det vise sig at være en temmelig sprængfarlig pakke at pakke ud. Forslaget er nemlig allerede blevet fremlagt sidste år, og nu kræver Tony Blair Instituttet handling. Samtidig presser klimaorganisationen Green Alliance på med sit eget bud – og de går målrettet efter den tunge transport.
Her handler det ikke blot om økonomi, men om CO₂-regnskabet. Organisationen ønsker, at lastbiler, der kører på fossile brændsler, pålægges en væsentligt højere afgift end personbiler. Og inspirationen er hentet direkte fra andre europæiske lande – herunder Danmark, hvor man allerede arbejder med kilometerbaserede modeller for visse transportformer.
Green Alliance mener, at incitamentet til grøn omstilling skal være benhårdt. El-lastbiler skal frem i forreste række, og det skal blandt andet ske ved at fastsætte mål for, hvor stor en andel af salget lastbilproducenterne skal dedikere til eldrevne modeller. Fejler de i det regnestykke, skal der falde bøder i størrelsesordenen ’av-av’.
Mere strøm og færre udstødningsrør
Men det stopper ikke der. Green Alliance kræver samtidig, at regeringen begynder at investere massivt i ladeinfrastruktur til tung transport. De vil også have genbesøgt den nuværende lastbilafgift med henblik på en gennemgribende reform.
Selvom forslaget stadig er i det idépolitiske stadie, presser både klimaambitioner og økonomiske hensyn hårdt på. Især på bagsædet af Rachel Reeves’ politiske køretøj.