Mars undskylder: "Vi tager det meget alvorligt og undskylder dybt"

Skrevet af Mathias Busekist

07/08/2022
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Mars udsender en undskyldning for sin fejl under en nylig reklame for en ny Snickers-bar.

Dagens topnyheder

Chokoladeproducenten havde delt videoer og billeder af en begivenhed for at fremme en ny Snickers-bar.

Det blev dog sagt, at den kun ville være tilgængelig i "landene" Sydkorea, Malaysia og Taiwan.

Weibo-brugere gjorde det efterfølgende til genstand for en henvendelse til det kinesiske kommunistparti (KKP) - en gruppe, der er berygtet for at straffe virksomheder, der går over stregen eller krænker dets synspunkter.

Mars Wrigley, Snickers' moderselskab, ændrede hurtigt indholdet og undskyldte.

"Vi har hørt om en Snickers-relateret hændelse i visse regioner i Asien, og vi tager dette meget alvorligt og undskylder dybt," kommer det fra Mars ifølge Business Insider, hvorefter der tilføjes: 

"Mars Wrigley respekterer Kinas nationale suverænitet og territoriale integritet og udfører forretningsaktiviteter i nøje overensstemmelse med lokale kinesiske love og regler."

Men da nogle Weibo-brugere insisterede på, at slikfirmaet ikke anerkendte, at Taiwan var en del af Kina, måtte Mars igen kommentere sagen.

"Der er kun ét Kina i verden, og Taiwan er en umistelig del af Kinas territorium."

Snickers. Foto: Shutterstock.com

Det er før sket, at store brands har undskyldt for at have givet de asiatiske regioner en forkert betegnelse.

Men de mærker, der har valgt at kæmpe mod KKP, har været udsat for boykot i landet.

Sidste år meldte H&M ud, at de nægtede at bruge bomuld fra Xinjiang - for det produceres med tvangsarbejde.

Kina orkestrerede boykotten af tøjmærket som en del af sin strategi for at imødegå sanktioner fra Vesten som følge af menneskerettighedskrænkelser i regionen.