Mandag faldt der dom i en af de mest spektakulære bilskandaler nogensinde – og to af de ansvarlige må nu bag tremmer.
Det skriver Ekstra Bladet.
Svindel i stor stil
Volkswagens dieselgate-skandale blev rullet ud i 2015, da det kom frem, at verdens største bilproducent havde fiflet med udledningstallene i deres populære dieselbiler. Omkring 11 millioner biler verden over – også fra mærker som Audi, Seat og Skoda – var udstyret med smart software, der fik bilerne til at se langt mere miljøvenlige ud på testbænken, end de faktisk var på landevejen.
Bagmanden, Jens Hadler, der stod i spidsen for motorudviklingen, fik den hårdeste straf: fire år og seks måneders fængsel for bedrageri. Hans kollega Hanno J., der var chef for drevelektronik, fik to år og syv måneders ubetinget fængsel. Yderligere to ledere, Thorsten D. og Heinz-Jakob Neusser, slap med betingede domme – på henholdsvis et år og ti måneder og et år og tre måneder.
Snydesoftware på verdensplan
Sagen, der har kørt siden 2021 ved Braunschweigs landsret, har afsløret, hvordan Volkswagen via avanceret snydesoftware kunne narre selv de strengeste miljømyndigheder. Bilerne sænkede automatisk udledningen under test – men slap alle hæmninger i hverdagen og forurenede op til 40 gange over grænsen.
Det hele blev afsløret af de amerikanske miljømyndigheder (EPA), og siden er Volkswagen blevet sagsøgt verden over. Regningen? Den vurderes nu til svimlende 224 milliarder kroner.
Danmark også ramt
Også danske bilister blev snydt: Omkring 90.000 biler herhjemme var omfattet af svindlen. Og skandalen har sendt chokbølger gennem bilindustrien og sat fokus på bilproducenters ansvar for miljøet.
Dommeren i Braunschweig har nu sat punktum for denne del af sagen – men efterskælvene fra dieselgate ruller stadig i bilverdenen.