Mor klager over supermarkeds behandling af søn: 'Jeg følte mig som en kriminel'

Mathias Busekist

163 uger siden

|

31/03/2022
Udland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
En mor efterlod folk splittede efter at have klaget over, hvordan et supermarked havde behandlet hendes søn.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

På Mumsnet fortæller hun, hvordan hun regelmæssigt besøger det lokale supermarked, som ligger to minutters gang fra hendes hjem, med sine børn.

"Min 5-årige søn nyder at tage med mig i butikken, og hans lille rutine er, at han tager en Fruit Shoot og drikker af den, hvorefter vi går hen til fryseren med is, og han vælger en, jeg fjerner indpakningen og giver ham isen," skriver hun, hvorefter hun tilføjer: 

"Jeg lægger så indpakningen i min kurv, og så fortsætter vi ellers rundt i butikken. Da vi kommer til kassen, lægger jeg alle varerne på disken og betaler.

"Kassemedarbejderne smiler altid og tilbyder mig at lægge emballagen i skraldespanden bag kassen. Det har vi gjort i mindst to år, hvor de altid har været venlige over for min søn og min 8-årige datter." 

Går ikke længere

Men for nylig opstod en situation, da en medarbejder sagde til hende, at hendes søn ikke måtte nyde en snack, hvis der ikke var blevet betalt for det på forhånd. 

"Jeg forklarede, at min søn er autist, og at det var hans rutine." 

Butikschefen sagde dog til moren, at det var fuldstændig ligemeget, hvorfor hun i fremtiden ikke må lade ham spise i butikken, hvis der ikke er betalt for varen. 

Moren forsøger herefter at argumentere for, at det ikke skader nogen, at hendes 5-årige søn spiser eller drikker i butikken. 

Det fandt de sig dog ikke længere i, hvorfor hun fik at vide, at hun skulle betale på forhånd eller finde et andet sted at handle. 

"Jeg blev højrød og følte mig faktisk som en forbryder."

Hun ønsker at fortsætte med at handle i supermarkedet, da det i høj grad skulle have hjulpet hendes søn med hans sociale færdigheder, ligesom han har lært om trafiksikkerhed på gåturene dertil. 

"Han ved, at vi skal stå i kø for at betale. Han er i stand til at gå rundt i butikken med mig uden at skulle holde mig i hånden, han er ikke længere en flugtrisiko. Han ved endda, hvordan man tager social afstand i en kø - alt sammen fra vores udflugter til denne vidunderlige butik."

I kølvandet af hændelsen har moren spurgt internettet til råds, for at høre, om folk mener, hun er blevet urimeligt behandlet - men folk var splittede. 

"Jeg har gjort det i 4 år, ingen bekymrer sig om det. Som du siger, gør det ikke folk ondt. Folk er så kostbare om alting i disse dage, at det er ved at blive absurd," skriver en. 

"Undskyld, men jeg synes, at du er helt urimelig her," skriver en anden. 

"Jeg gav altid mine børn en pose babychips, mens de sad i vognen, og vore supermarked har aldrig klaget," kommer det fra en tredje.

Ads by MGDK