Populært børnetøjmærke dropper tøj kun til drenge eller piger - tøjet skal være til alle

Kristine Bugbee

372 uger siden

|

03/09/2017
Det populære britiske stormagasin John Lewis har som den første børnetøjsproducent i Storbritannien besluttet at droppe at sælge kønsbestemt tøj.

Dagens topnyheder

Fremover vil det ikke være muligt at finde en pige- eller drengeafdeling på etagen med børnetøj i stormagasinet John Lewis. Det skriver britiske Independent

John Lewis har indtil nu desuden mærket deres tøj, så det har været muligt for shoppende forældre at se, om det var lavet til piger eller drenge. Men det er også slut nu. Fremover kommer der til at stå 'piger & drenge' på mærkerne i stedet for blot 'piger' eller 'drenge'.

Selve børnetøjet på hylder og bøjler ændrer sig ikke. John Lewis kommer stadig til at sælge blomstrede kjoler og nederdele, men producenten vil altså ikke længere bidrage til kønsstereotyper ved at sende det signal, at lyserøde trøjer for eksempel kun kan bæres af piger.

John Lewis vil altså gøre op med opfattelsen af, at der findes bestemt tøj og bestemte farver til henholdsvis drenge og piger.

Stormagasinet vil desuden lancere en unisex-tøjkollektion med for eksempel kjoler med dinosaur-print og toppe med rumraketter på.

- Vi ønsker ikke at styrke kønsstereotyperne i vores kollektioner. I stedet ønsker vi at give kunderne et større udvalg, så forældre og børn selv kan vælge, hvad de ønsker at tage på, siger Caroline Bettis, der er chef for børnetøjet hos John Lewis.

Indtil videre er børnetøjet stadig opdelt til drenge og piger på John Lewis' shop på nettet, men det ændrer sig sandsynligvis snart. 

Udmeldingen har fået stor opmærksomhed i Storbritannien, hvor mange lader til at være positive over for beslutningen og opfordrer andre butikker og producenter til at tage samme skridt:

Hvad synes du om John Lewis' beslutning? Deltag i debatten på Facebook.

Sarah raser over vuggestue efter ulykke: Søn blev forbrændt i ansigtet