Tøjgigant overrasker: Gennemfør online-kursus om racisme og få 20 procent rabat

Skrevet af Mathias Busekist

23/03/2024
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det er ikke helt nyt, at virksomheder fremmer en politisk dagsorden via deres brand.

Dagens topnyheder

Pufferjakker, uldkluns samt alt andet, du forbinder med udelivet.

Sådanne sager forhandles hos tøjkæde The North Face. En virksomhed, som nu har valgt at markedsføre sig på andet end bare tøj og sko. 

Den amerikanske virksomhed har nemlig besluttet, at dets kunder i Storbritannien skal belønnes med en rabat på 20 procent, hvis de indvilliger i at gennemføre et online-kursus om racisme i friluftsverden.

Det skriver Ekstra Bladet.

Ekstra Blader, som citerer Aftonbladet, berettet om et kursus ved navn 'Allyship in the Outdoors' ('Allierede i det fri', red.), der er blevet til for at udbrede kendskabet til den manglende inklusion i frilufts- og sportsmiljøer. 

Det fremgår blandt andet af kurset, at der i friluftskredse hersker nogle 'barrierer, der systematisk belaster' minoriteter. Derfor har brandet nu besluttet at komme den haltende inklusion til livs - eller i hvert fald forsøger på det - ved at fremme mangfoldigheden og gøre flertallet opmærksom på 'hvide privilegier'.

Og den opsigtsvækkende metode er såmænd ikke gået en eneste næse forbi - heller ikke advokat Thomas Iversens.

Ifølge advokaten i det norske forbrugerråd har man nemlig "aldrig set noget lignende".

Også amerikanske Jennifer Sey, der er tidligere chef i tøjvirksomheden Levi's, er overrasket over The North Face' strategi. 

Hun mener, at kampagnen bevæger sig ind på et ideologisk omstridt terræn.

"Det er forskelsbehandling baseret på meninger," udtaler hun til Forbes.

The North Face har endnu ikke kommenteret på kurset til medierne.