Udlejer ville ikke aflyse: Hvad gæsterne så gjorde, endte med at blive meget dyrt

Skrevet af Henrik R

21/04/2023
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Udlejeren ønskede ikke at lade gæsterne aflyse, så de endte med at tage en grov hævn.

Dagens topnyheder

En Airbnb-ejer står tilbage med en regning på 1.570 dollars (10.600 kroner) efter et par tog hævn over dem, da de ikke kunne annullere deres booking.

Parret rejste til en villa i Seoul, Sydkorea, fra Kina for at straffe værten under en 25-dages rejse. Det skriver mediet SBS.

De lod gassen være tændt og vandhanerne løbe i løbet af de 25 dage, hvilket naturligvis resulterede i enorme udgifter til forsyningsselskaberne.

Ifølge mediet opstod der problemer, efter at parret havde booket deres ophold på Airbnb. Selvom villaen er i Seoul, ligger den i en ydre forstad til hovedstaden - ikke i byens centrum. Da parret opdagede dette, havde de allerede booket og betalt fuldt ud for deres tre og en halv uges ophold.

Men i stedet for at holde fast i deres booking eller diskutere problemet med Airbnb, tog de sagen i egne hænder.

Ifølge værten, der kun er identificeret som hr. Lee, kontaktede de ham og spurgte, om der var overvågningskameraer i ejendommen. Da han bekræftede, at der ikke var det, gik de ind i lejligheden og tændte alt lys, vandhander, elektriske apparater, gashaner og hvad de ellers kunne tænde.

De boede ikke i villaen, men rejste i stedet rundt i Sydkorea og vendte tilbage til ferieboligen fem gange i løbet af de 25 dage, og de opholdt sig ikke i boligen i mere end fem minutter ad gangen.

Hr. Lee opdagede først, at der var et problem, efter at parret var tjekket ud, og hans gasselskab kontaktede ham om en betydelig stigning i forbruget og frygtede, at der kunne være en lækage.

Da værten tog hjem til sin villa, fandt han den tom bolig, vinduerne åbne og gassen tændt. Han er blevet efterladt med en regning på 116 dollars for vand og elektricitet, en gasregning på 730 dollars og 728 dollars for "diverse udgifter". Samlet løb det op i cirka 10.600 danske kroner.

Parret brugte mere end 120.000 liter vand i denne periode.

Ifølge SBS-rapporten sagde Airbnb's kundeservice, at det var "ude af stand til at gøre en undtagelse og hjælpe med erstatning".

Airbnbs AirCover beskytter værter ved at dække skader på ejendommen eller værtens ejendele, men dækker ikke forsyningsregninger. Hr. Lee blev angiveligt bedt om at løse tvisten med parret direkte - men de havde allerede forladt landet.