“Vi har en drøm om, at vi også kan bruge det som en legeplads,” forklarer indholdschef.
Lige nu læser andre
Danmarks bedste kvindeliga har fået nyt navn, ny TV-aftale – og en ny ambition: At vække seernes nysgerrighed gennem mere end bare spillet på banen.
Under navnet A-Liga lægger TV 2 op til at skrue op for både eksponering og eksperimenter, når sæsonen går i gang i august.
Bag satsningen står TV 2’s indholdschef, Kristian Hyldgaard, som forklarer, at kvindeligaen skal bruges til at afprøve nye formater og idéer, der ikke nødvendigvis passer ind i den mere fastlåste dækning af Superligaen. Målet er at gøre A-Ligaen til både en journalistisk og produktionel testplads – med friere rammer.
– Vi har en drøm om, at vi også kan bruge det som en legeplads, hvor vi kan være med til at udvikle noget, som vi rent faktisk også kan være med til at integrere ind i Superligaen om nogle år, siger han til Bold.
TV 2 har sikret sig rettighederne til ligaen i seks år og vil fra sæsonstarten 9. august sende to kampe fra første runde – Kolding IF mod AGF og Brøndby IF mod Fortuna Hjørring. Den ene kamp bliver dækket som en decideret hovedkamp med det fulde setup: studie, eksperter, kommentatorer og analysere.
Læs også
Men ambitionerne rækker videre end blot kampdækning. Ifølge Hyldgaard skal interessen for kvindefodbold i høj grad skabes uden for kridtstregerne. Fokus skal rettes mod de fortællinger, der engagerer seerne, også dem, der ikke nødvendigvis følger kvindefodbold i forvejen.
– Vi skal nok også gøre noget andet med selve vores dækning af kampen, som gør, at man bliver fascineret på en anden måde, hvis du ikke har den direkte interesse i kvindefodbold, forklarer han.
A-Liga bliver dermed ikke blot et sportsprodukt, men et medieprojekt, hvor det afgørende spørgsmål ikke blot er, hvem der scorer målene – men hvordan TV 2 formidler dem.