Programmets redaktør kalder lovbruddet for “en ærgerlig fejl fra vores side”.
Lige nu læser andre
Kærlighed, konflikter og cocktails er faste ingredienser i “Bachelorette.” Men i den nyeste sæson er det ikke kun følelserne, der får seerne til at spærre øjnene op.
Nu bliver der nemlig rettet skarp kritik mod TV 2 for mulig skjult reklame – og det hele handler om en garderobe fyldt med Planet Nusa.
Flere scener med hovedpersonen Emma viser hende iført tøj fra det danske sportsmærke, og ifølge DR, der har undersøgt sagen, modtog hun tøjet som gave forud for optagelserne.
Mærket selv forklarer, at tøjet blev givet af en medarbejder med personlig relation til Emma – uden nogen formel forventning om synlighed i programmet.
Læs også
Alligevel hæfter eksperter sig ved, at der er tale om skjult reklame. Professor i markedsføring Jan Trzaskowski kalder det problematisk, at TV 2 ikke har haft bedre styr på de kommercielle relationer, og han mener, at stationen burde have grebet ind.
TV 2 lægger sig da også fladt ned i en skriftlig kommentar fra programmets redaktør Thomas Strøbech:
“Der er ikke tale om et betalt eller aftalt samarbejde med Planet Nusa, men når der samtidig kan være en kommerciel interesse fra brandets side, bevæger vi os ind i en gråzone om skjult reklame. Det er derfor en ærgerlig fejl fra vores side, at tøjets oprindelse ikke blev undersøgt grundigere i den redaktionelle proces.”
Han understreger, at der allerede er sat gang i strammere procedurer på området:
“Vi arbejder løbende med at skærpe både kontrakter og briefing af medvirkende for at undgå enhver tvivl om vores programmers uafhængighed af kommercielle interesser.”
“Bachelorette”-fans kan altså fortsætte med at heppe på kærligheden – men fremover forhåbentlig uden at få ufrivillig reklame med i pakken.