Asteroide har ramt Jorden ikke langt fra Danmark: Kun set fire gange før

Skrevet af Mathias Madsen

18/03/2022
NASA-illustration af 2022 EB5, der har kurs mod Jorden / Foto: NASA
En asteroide ramte for få dage siden Jorden ikke langt fra Danmarks grænser.

Nærmere bestemt fløj meteoren ind i Jordens atmosfære over den norske ø Jan Mayen, som ligger cirka 480 kilometer nordøst for Island og ikke engang 300 kilometer fra Grønlands østlige kyst.

Det skriver China South Morning Post, som desuden oplyser, at asteroiden har fået navnet '2022 EB5'.

Asteroiden er meget særlig, da den fløj ind i Jordens atmosfære kun cirka to timer, efter den blev opdaget, hvilket kun er sket fire gange før.

Normalt opdages asteroider nemlig i god tid, hvis de har kurs mod Jorden.

Hovedårsagen til at asteroiden blev opdaget så sent, som også er årsagen til, at den ikke forvoldte nogen skade, er, at den 'kun' var cirka to meter lang og dermed ifølge NASA var "for lille til at udgøre en trussel mod Jorden."

Den lille størrelse gjorde, at NASA's systemer ikke kunne opfange asteroiden, og den blev derfor opdaget ved et tilfælde, da så små asteroider kun kan registreres, hvis man tilfældigvis opdager dem med et teleskop.

Asteroiden blev lige præcis opdaget ved et tilfælde af astronomen Krisztian Sarneczky fra det ungarske Piszkesteto observatorie d. 11. marts omkring klokken 15:20.

Kort efter dens opdagelse blev den anmeldt til Den Internationale Astronomiske Unions 'Minor Planet Center', som bekræftede, at asteroiden ikke var blevet registreret før.

NASA's 'scout'-system, som konstant undersøger de asteroider, som 'Minor Planet Center' registrerer, for at vurdere eventuelle trusler mod Jorden, beregnede og undersøgte herefter asteroidens forventede rute og konkludere, at den ville ramme Jorden lige præcis der, hvor den ramte, og at asteroiden ikke var farlig, da den formentlig ville brænde op i atmosfæren.

En simulation af asteroidens beregnede bane kan ses herunder:

Den Internationale Meteor Organisation har siden meldt ud, at asteroiden ikke resulterede i nogle meteoritter, og vidner på Island har ligeledes oplyst, at de så klare lys på himlen, hvilket tyder på, at asteroiden blev opløst og brændte op i atmosfæren.

NASA mener, at asteroiden brændte op et sted over Grønland.