Er dit hjem beskidt? Så glemmer du muligvis denne lille detalje

Skrevet af NilsW

25/10/2018
Et nyt studie viser, at indendørs bakterier trives ekstra godt i mørke.

Mange mennesker har travlt med at komme afsted om morgenen for at haste på arbejde eller i skole, og af samme grund er der ofte mange ting, vi ikke lige får klaret på vej ud af døren.

Én af disse ting er ofte at rulle gardinet eller persiennerne op, så der slipper dagslys ind i soveværelset eller i stuen i løbet af dagen.

Ifølge en række forskere bør vi dog begynde at tilsidesætte de 10 sekunder, det tager, at slippe lys ind i vores hjem hver morgen. I hvert fald hvis vi vil undgå bakterier. Det skriver Videnskab.

Et nyt studie, der har kigget nærmere på forskellen i luftkvalitet i mørke og lyse rum, har nemlig påvist, at der findes halvt så mange levende bakterier i husstøvet i rum med dagslys.

Ifølge Kevin Van Den Wymelenberg fra University of Oregon, der er én af medforfatterne bag det nye studie, så har man hidtil blot opfattet dagslys som behageligt for øjnene eller snakket om helbredsfordele ved dagslys. Det nye studie har dog påvist, at der også er sundhedsmæssige fordele forbundet med at rulle dine gardiner fra.

I studiet er man nået frem til den overraskende konklusion ved at undersøge dukkehuse, som blev udstyret med ægte husstøv fra forskellige hjem i Portland i USA. Herefter blev dukkehusene placeret udenfor med opvarmede rum i 90 dage. Nogle rum i huset var tildækkede, andre var udsat for dagslys mens de sidste var UV-belyste.

Da forskerne efter 90 dage begyndte at måle koncentrationen af levende mikroorganismer i husstøvet, var der kun omkring halvt så mange bakterier i de to typer lys-eksponerede rum som i de tildækkede.

Der var ingen forskel bakterieniveauet i de rum der var blevet udsat for henholdsvis dagslys og UV-lys, men fælles for begge var, at de til forskel fra de tildækkede rum have holdt mange bakterier på afstand.

Flere af de bakterier, som kun overlevede i de tildækkede rum, er blandt andet den den slags bakterier, som kan være med til at give luftvejssygdomme.

Af samme grund understeger forskerne, at det er en rigtig god idé, at slippe dagslys ind i ens hjem på daglig basis.