Forskere opdager og filmer fisk med gennemsigtigt hoved

Skrevet af Mathias Madsen

25/12/2021
Det siges at mennesket kun har udforsket 5% af havets bund, og vi må derfor forvente, at der lever helt specielle dyr, som vi aldrig har set eller hørt om før. Forleden opdagede forskere netop sådan et dyr, som i hvert fald var specielt.

Selvom havet dækker enormt store dele af vores planet, så er der stadig store mængder af 'det dybe blå', som vi ikke har udforsket. Det siges, at mennesket kun har udforsket cirka 5% af havets bund, og der kan derfor stadig være mange dyr i havet, som vi aldrig har set eller hørt om før.

En fisk som kun sjældent er blevet set før, blev forleden opdaget og endda filmet af forskere fra Monterey Bay Aquarium Research Institute (MBARI).

Det var havbiologen Tommy Knowles og hans hold, som fik det fantastiske syn af fisken at se, da de var ude på forskningsskibet Rachel Carlsson for at indsamle gopler og ribbegopler til det californiske akvaries 'Ned i Dybet' udstilling.

Undervejs i indsamlingen af gopler måtte de mange forskere stoppe op, fordi de var så betaget af synet af den specielle lille fisk, vis hoved er fuldstændig gennemsigtigt.

Forskningsinstituttet har registreret over 5600 dykninger med deres fjernstyrede fartøj, men er kun stødt på denne type fisk ni gange før. Det skriver Unilad

Ifølge MBARI lever fisken på en dybde mellem 600 til 800 meter og har en 'normal' krop, men et hovedet som er fuldstændig transparent, hvilket gør det muligt at se organerne i hovedet.

Foto: YouTube

To små 'prikker' forrest på fiskens ansigt kan måske fejlagtigt ligne dyrets øjne, men det er faktisk fiskens lugteorganer - fiskens næse om man vil. De to grønne 'klumper' bag de små prikker er derimod fiskens øjne, som kigger op ad for at lede efter føde. Det skriver EarthSky.

Fisken lever primært af små skaldyr, som er fanget i andre havdyrs tentakler og er altså derfor lidt af en tyv. Når den opdager potentiel føde, kan fisken rotere sine øjne nedad og faktisk se igennem sit hoved for at holde øje med fangsten.

Fisken lever i store dele af verden, såsom Japan eller Californien, hvor videoen nedenfor er optaget af forskningsholdet, og den kan blive cirka 15 centimer lang.