Gennembrud i kræftforskning: Forskere tættere på en kræft-vaccine

Skrevet af Christina Ledertoug

02/06/2016

Ifølge eksperter har internationale forskere taget et "meget positivt skridt " i retning af at skabe en universel vaccine mod kræft, der får kroppens eget immunsystem til at angribe tumorer, som om de var en virus. Det skriver The Independent.

Opdagelsen er netop offentliggjort i det seneste nummer af det anerkendte, internationale tidskrift Nature.

De har anbragt dele af kræftcellernes genetiske RNA-kode i nanopartikler af fedt og sprøjtet fedtet ind i langvarigt syge kræftpatienters blod.

Her beskriver forskerne, hvordan de har anbragt dele af kræftcellernes genetiske RNA-kode i nanopartikler af fedt og derefter sprøjtet bladningen ind i langvarigt syge kræftpatienters blod.

Læs også:Fem tegn på kræft, vi ofte ignorerer

Patienternes immunforsvar reagerede ved at producere T-celler, også kaldet ”dræberceller”, som angreb på kræftcellerne.

Ifølge forskerne, ledet af professor Ugur Sahin fra Johannes Gutenberg Universitet i Tyskland,
viste vaccinen sig også at være effektiv i bekæmpelsen af "aggressivt voksende" tumorer hos mus.

Sådanne vacciner er hurtige og billige at producere, og de kan kodes med stort set enhver form for RNA, Ugur Sahin fra Johannes Gutenberg ifølge The Independent.

Ifølge forskerne er bivirkningerne ikke er nær så alvorlige ved denne metode som ved kemoterapi, men kan nærmest sammenlignes med influenza-symptomer.

Men selvom resultaterne er både lovende og opsigtsvækkende, er der ifølge eksperterne lang vej endnu, før man kan være sikker på, at metoden vil virke.

- Vi ved, at immunsystemet har et stort potentiale for at blive manipuleret og aktiveret til selv at bekæmpe kræftceller. Dette er spændende og nye resultater, der giver løfter om, at en RNA nanopartikel-vaccine er i stand til at gøre netop det, siger Dr. Helen Rippon, der er leder af Worldwide Cancer Research til The Independent.

Følg Dagens Sundhed for flere lignende artikler: