Kun en kvalitet hos mænd er mere attraktiv end udseende og humor

Skrevet af Henrik R

17/06/2019
Foto: Scanpix/Ritzau
Foto: Scanpix/Ritzau
Det plejer at være humor og udseende, der er det store trækplaster, hvis man skal tiltrækkes af et nyt menneske. Det viser sig dog, at der er en anden kvalitet hos mænd, som kvinder slet ikke kan stå for.

Dagens topnyheder

Når det gælder om at finde den helt rette partner, så er der nogle kvaliteter, der bare trækker mere end andre. Blandt de mest populære har det altid været udseendet og en god solid humor, der har været det, som både mænd og kvinder har sat mest pris på hos en kommende partner.

Det viser sig dog, at der faktisk er en forholdsvis gemt kvalitet, som faktisk er mere attraktiv end udseendet og humoren ved en person. Det har en række forskere fundet ud af, hvilket de har publiceret i dette psykologistudie i British Journal of Psychology.

Her viser det sig nemlig, at altruisme er en kvalitet, som tiltaler kvinder allermest hos mænd. Altruisme betyder, at man efterlever et livsprincip, hvor man går op i andres ve og vel uden at det fremmer ens egne interesser. Det er altså det modsatte af egoisme.

De uselviske har mere sex

Der er et klassisk ordsprog, der lyder ‘Nice guys finish last’ altså søde mænd slutter sidst, og dette bruges primært i en negativ seksuel kontekst, hvor søde mænd får mindre sex. Dog er det ikke det, som dette studie viser, for det beretter nemlig om, at mænd der lever en mere altruistisk livsstil får mere sex, end dem der ikke gør.

I undersøgelsen adspurgte forskere ugifte canadiere om, hvor ofte de gjorde gode gerninger, såsom at hjælpe andre mennesker eller give penge til velgørenhed. Derefter spurgte de, hvor ofte de personer havde sex, og hvor mange sexpartnere de havde haft.

Mænd der svarede, at de lavede mange altruistiske handlinger, havde også mere sex, og de havde i gennemsnit haft flere seksuelle partnere. Blandt dem der var i et forhold, viste det sig, at de godhjertede mænd havde større sandsynlighed for at have haft sex i løbet af de sidste 30 dage.

I anden del af eksperimentet talte forskerne med studerende, og adspurgte dem om, hvorledes de ville give penge til velgørenhed. De personer der sagde ja, havde oftere casual sex, mere sex i forhold og flere seksuelle partnere i deres levetid.