Advarsel til elbilejere om hyppigt problem ved opladningen: Du mister dumme penge

Nicolai H

1 dag siden

|

04/06/2025
Viralt
Foto: Shutterstock
Kører du rundt i elbil, bør du passe på dette ærgerlige - og bekostelige - problem.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Når temperaturen dykker, kan strømmen i dit elbilbatteri gøre det samme – uden at du nogensinde får glæde af den.

Tyske ADAC har nemlig testet fire elbiler og konstateret, at op til ti procent af strømmen forsvinder under lynladning, hvis bilen ikke er varm. Det betyder, at man betaler for energi, som aldrig rigtig når frem.

Billedet bliver ikke bedre hjemme i carporten. Tværtimod. Her viser tidligere test fra det svenske magasin Vi Bilägare, at tabet kan løbe helt op over 30 procent, afhængigt af bil, lader og temperatur.

Der er mange årsager til, at strømmen går tabt på vejen fra stikkontakten til batteriet. For det første spiller temperaturen en afgørende rolle. Et varmt batteri tager langt bedre imod strøm end et iskoldt ét. Derfor har mange nyere elbiler indbygget en funktion til forvarmning – noget, som de færreste dog tænker på, inden de ruller op til en hurtiglader i frostvejr.

Under optimale forhold – læs: når batteriet er varmt og lynladeren er i topform – mister man typisk kun 1-4 procent strøm under opladning. Men er vejret koldt, og er batteriet ikke klar, kan tabet stige til mellem 6 og 10 procent.

Hjemmeladeren kan være den store synder

Når man lader hjemme, er tabene som regel endnu større. Vi Bilägares test viste typisk tab på mellem 8 og 16 procent – og i nogle tilfælde langt over det. Forskellen skyldes blandt andet, at hjemmeopladning sker langsommere, og at effektiviteten af både ladeboks og kabel kan variere meget.

Samtidig er der ofte ikke samme mulighed for at forvarme batteriet, hvilket gør hjemmeopladning på kolde dage til en endnu mere strømslugende affære.

Der er håb forude – men tabet forsvinder aldrig helt

Selv om elbilteknologien rykker hastigt fremad, og fremtidens batterier og ladere formentlig bliver mere effektive, er det naivt at tro, at energitab kan elimineres fuldstændigt. Energitab findes i alle former for teknologi – uanset hvor grøn den er.

Så indtil videre må elbilister væbne sig med lidt teknisk snilde og sørge for at bruge bilens funktioner smart: forvarm batteriet, brug effektive ladere – og vær ekstra opmærksom, når vejrudsigten siger minusgrader. For nogle kilowatt forsvinder altså, før du overhovedet rammer asfalten.

Ads by MGDK