Forside Viralt Du glemmer det aldrig, når først du har set det:...

Du glemmer det aldrig, når først du har set det: Folk har fundet “skjult dyr” i Lidl-logoet

Lidl
ArDanMe / Shutterstock.com

Nu kan folk ikke se andet.

Lige nu læser andre

Det gule og blå logo har prydet butiksfacader i årtier og er blevet synonym med lave priser og hurtige handler.

Men nu ser nogle kunder mere end blot et supermarkedsnavn, når de kigger på Lidl-skiltet. På sociale medier har en ny iagttagelse fået flere til at gnide øjnene – og de kan ikke få billedet ud af hovedet igen.

Det handler om det karakteristiske “i” i logoet, der ifølge flere brugere på platformen TikTok danner omridset af en hund, som står oprejst og spiller klaver. Den røde farve og bogstavets form har fået fantasien i sving – og reaktionerne lader ikke vente på sig.

Hovedet, poterne og halen – alt er med

Læs også

Det er især bogstavets hældning og de udtrukne “seriffer” – de små streger for enden af bogstavets stamme – der får nogle til at se en firebenet figur. Ifølge videoens ophavsmand udgør prikken over i’et hundens hoved, mens den forreste “fod” hviler på det tilstødende L – som så skulle forestille tangenterne på et klaver. Den resterende del af i’et tolkes som krop, bagben og hale.

Blandt kommentarerne finder man både tvivl og overbevisning.

“Det tog lidt tid, men nu kan jeg ikke lade være med at se det,” lyder det fra en bruger, mens en anden kort og kontant svarer:

“Jeg ser det ikke – og kommer aldrig til det.”

@misskatiefett Facts @Lidl Northern Ireland ♬ Follow Excitement! – Rizzle Kicks & Rachel Chinouriri

Mærkeekspert: Logoer vækker følelser og fantasi

Richard Lau, direktør for det internationale brandbureau LOGO.com, fremhæver, at et godt logo ofte bliver genstand for både tolkning og følelser. Ifølge ham handler det ikke kun om design, men også om, hvordan kunder oplever og interagerer med logoet.

Flere virksomheder har tidligere høstet ros for skjulte elementer i deres design – som for eksempel FedEx, hvor mellemrum mellem bogstaverne danner en pil. I Lidls tilfælde er figuren formentlig ikke tilsigtet, men det forhindrer ikke kunderne i at lade fantasien få frit spil.

Læs også

Ads by MGDK