Martin anmeldte restaurant på nettet: Nu skal han betale 65.000 kroner

Skrevet af Henrik R

31/08/2022
Foto: Google Maps
Foto: Google Maps
Efter at have skrevet en række anmeldelser af en restaurant, er Martin nu blevet dømt til at betale 65.000 kroner.

Dagens topnyheder

Martin Stewart Potts skrev for nylig en række falske negative anmeldelser af en restaurant på Tripadvisor. Hvad han dog ikke var klar over var, at restaurantens ejer tilfældigvis havde en jurauddannelse.

Det resulterede i, at Martin blev trukket i retten på grund af sin 'hadekampagne'. Her tabte han sagen, og er blevet dømt til at betale 7.455 pund (65.000 kroner) til Steve Hoddy, der ejer restauranten Bispham Kitchen i Blackpool. Det skriver Ladbible.

Martin skrev i alt ti negative anmeldelser, der inkluderede påstande om, at maden gjorde ham og hans kone samt børn syge. Han skrev også, at kulleren i virkeligheden var 'malle', og at deres pomfritter var 'stegt i brændt olie'. Det hele viste sig at være opdigtet.

Hans handlinger endte med at give et afsindigt bagslag, da restaurantens ejer, der som sagt er uddannet advokat, besluttede sig for at bide tilbage.

I retten i juli afgjorde dommer Sephton, at Martin var skyldig, og beordrede ham til at betale en erstatningssum til ejeren.

"Det er ved at blive en pandemi i sig selv. Det ødelægger virksomheder," sagde Steve efter dommen, hvor han sagde, at 'trolling' var blevet et stort problem.

"Jeg har ejet Bispham Kitchen i 44 år nu, og min virksomhed er robust nok til at modstå denne form for nonsen."

"Men især for hoteller et det et reelt problem, fordi folk virkelig tager hotelanmeldelser til efterretning, da de bruger større pengebeløb. Det er det moderne samfunds plage."

Efterfølgende udtalte han sig om Martin, der havde brugt 'otte forskellige brugernavne', da han efterlod de negative anmeldelser på Tripadvisor.

"Han skrev den første anmeldelser, og den lød 'ejeren stirrer underligt på dig, når du prøver at spise din fish and chips. Ikke en god oplevelse'," sagde Steve.

Efter at have svaret på anmeldelse, virkede det til, at det kun provokerede Martin yderligere, og det resultere i en bølge af dårlige anmeldelser i løbet af de næste par uger.

Heldigvis vidste restaurantejeren, hvad han skulle kigge efter, og bemærkede de samme stavefejl, der blev lavet på tværs af flere af de negative anmeldelser.

Efter at havde indset, at Martin også havde skrevet omkring hundrede anmeldelser af andre steder med fire forskellige brugernavne, besluttede Steve sig for at konfrontere ham.

"Jeg gav ham et brev, der advarede ham om, at medmindre han undskyldte for anmeldelserne, ville jeg sagsøge ham," sagde Steve.

Det virkede dog ikke til at have den store effekt på Martin, der blot benægtede, at han havde noget med det at gøre.

"Men da jeg præsenterede ham for uomtvistelige beviser, dryppede han indrømmelser, men modsatte sig stadig sagen. Sagen blev taget op i Manchester Crown Court den 19. juli. Jeg vandt og blev tildelt £7.455 i erstatning og omkostninger," sagde Steve