Raser over Ryanair: "Skam jer!"

Skrevet af Sarah S

15/08/2023
Foto: Olivier Hoslet/EPA/Ritzau Scanpix
Foto: Olivier Hoslet/EPA/Ritzau Scanpix
Fejlen endte med at koste dyrt.

Dagens topnyheder

Et ældre britisk ægtepar har på den hårde måde erfaret, at fejl kan blive dyrt, når man stoler på lavprisselskabet Ryanair som flypartner. Parret, der havde glædet sig til en kommende rejse, måtte sande, at en enkelt fejltagelse af udprintningen af deres boardingpas kostede dem dyrt.

De var på vej ud at rejse, men da øjeblikket kom til at træde ombord på flyet, stod det klart, at de ved en beklagelig fejl havde downloadet boardingpasset til deres hjemrejse i stedet for til udrejsen. Den tilsyneladende uskyldige forveksling blev dog ikke mødt med mildhed fra Ryanairs side, der satte parret i en ubehagelig økonomisk situation.

Det skriver Daily Mail.

For at få udskrevet de korrekte boardingpas og dermed sikre deres adgang til flyet, måtte ægteparret hoste op med intet mindre end 110 pund – svarende til cirka 950 danske kroner. Dette beløb udgjorde Ryanairs gebyr for at udbedre fejlen, skriver den ansete britiske avis Daily Mail.

Ifølge Ryanairs stringente regler kræves det, at selskabets passagerer er fuldt checket ind senest to timer før flyafgang. Boardingpasset skal enten være fysisk udskrevet eller elektronisk downloadet via Ryanairs dedikerede app. Når dette er gjort, er der ingen vej tilbage, og man kan ikke foretage yderligere ændringer.

Ægteparret havde i god tro fuldført indtjekningen, men den ærgerlige fejltagelse med det forkerte boardingpas skulle vise sig at have vidtrækkende konsekvenser.

Trods den ubekvemme situation valgte ægteparret at betale det ekstra beløb for at sikre deres videre færd, og her kunne historien være nået sin afslutning – hvis det ikke var for deres datter.

Datteren reagerede nemlig med harme, da hun hørte om Ryanairs prispolitik og den situation, hendes forældre var havnet i. Med en vrede, der ikke kunne skjules, sendte hun et skarp tweet ud på det sociale medie X – tidligere kendt som Twitter. Tweetet blev sendt søndag den 13. august og fik på utrolig kort tid opmærksomhed fra hele 10,1 millioner mennesker, der både delte lignende oplevelser med lavprisselskabet og opfordrede til generelt at undgå at flyve med Ryanair.

Ryanair reagerede efterfølgende på datterens udfordrende tweet og anmodede hende om at tage kontakt til selskabet for at diskutere sagen nærmere. Sky News har forsøgt at få en kommentar fra Ryanair, men selskabet har indtil videre kun bekræftet, at de er i gang med at undersøge forløbet.

I tweetet, der rammer hårdt på Ryanairs kontroversielle gebyrpolitik, udtrykker datteren sin vrede over selskabets krav om 110 pund for blot at udskrive to stykker papir. Hendes tweet slutter med ordene 'Shame on you' (skam jer), og formår at sætte fokus på de udfordringer, rejsende kan opleve i mødet med selskabets økonomiske praksis.

Ifølge Sky News vil Ryanair undersøge sagen.