Skidt planlægning forsinker metroen med to år

Dårlig planlægning har medført massiv forsinkelse på metrobyggeriet, siger tre af hinanden uafhængige kilder, der alle har et indgående kendskab til forholdene omkring metrobyggeriet, til Politiken.

Berlingske skriver samtidig, at investeringsplanerne for Cityringen er blevet ændret. Og det kan betyde, at projektet både kan stige i pris - og skabe forsinkelser.

- Det er alment kendt i hele organisationen, at projektet er to år forsinket. Hele 2018 var indlagt som en buffer i tidsplanen, men den buffer er væk. Det er komplet urealistisk, at Metro Cityringen står færdig i 2018, siger en kilde til Politiken.

De tre, der alle har været ansat hos byggeriets hovedentreprenør, CMT, peger blandt andet på, at ledelsen alt for sent har reageret på, at det anvendte maskinel ikke har været bygget til at bore i den hårde københavnske undergrund.

Metroselskabets direktør holder i en kortfattet mail fast i, at tidsplanen holder:

- Hvis vi ser bort fra den usikkerhed, der er med den nuværende behandling af klagerne i Natur- og Miljøklagenævnet, forventer vi stadig at åbne i december 2018, skriver Henrik Plougmann Olsen til Politiken.

Politiken har sammenlignet de oprindelige tidsplaner fra 2011 fra fire byggepladser med Metroselskabets nye opdaterede tidsplaner. Materialet viser, at byggeriet er forsinket i op til et år - selv om der har været arbejdet i døgndrift.

Samtidig er investeringer for fire milliarder kroner blevet udskudt til de sidste fire år af byggeriet. Og det er problematisk siger flere eksperter til Berlingske.

- Det betyder, at der nu ikke er plads til selv små problemer, hvis projektet skal være færdig til tiden og holde budgettet, siger professor Terry Williams, forsker i store projekter ved Hull University Business School, til avisen.

/ritzau/

 

Dagens Gossip