Vred bruger på Facebook: En kvindes numse er sexistisk, men det her billede er helt okay?

Busselskabet Movia fjernede for små to uger siden en reklame fra deres busser, hvor en stripklub forsøgte at gøre opmærksom på deres virksomhed med et billede af en kvindes bagdel. 

I den forbindelse udtalte Movias centerchef, Søren Englund, at reklamen var blevet fjernet, fordi den var grænsende til at være pornografisk. 

- Den er på grænsen til at være pornografisk. Reklamen er meget stor. Man kan i hvert fald ikke undgå at se den i gadebilledet, forklarede han om beslutningen. 

Men nu er en ny reklame kommet i fokus, dog med omvendt fortegn.

Denne gang er det en reklame for filmen Magic Mike XXL, hvor et billede af fem hårdtpumpede mænd, der tilsyneladende poserer i samlejestillinger, agerer reklame for filmen på busstanderei hele landet.

Det har fået Casper Morgan Merrild til tasterne på Movias Facebookside.

- Hej Movia. Nu var der for noget tid siden en skrigeballon som brokkede sig(der var egentlig mange), som ikke kunne holde ud at kigge på en kvinde røv på en bus. Det var åbenbart sexistisk, og skulle fjernes MED DET SAMME!

- Nu ser jeg pludselig dette billede hænge i et af jeres busskure. Og ved I hvad? Det skal I sgu bare have lov til. Jeg har både to øjne og en nakke, så jeg kan kigge den anden vej. Det er pisse fedt, sådan som vi mennesker fungerer, ikke?, skriver han i opslaget, der er liket af flere end 3000 og kommenteret flittigt. 

Dagens.dk har kontaktet Movia for at få en kommentar til, om billedet er mindre sexistisk end billedet af en kvindes bagdel, men de oplyser i en email, at busskurene slet ikke tilhører dem. 

- Der er altså tale om en kommunal reklameplads, hvorfor du må henvende dig til de relevante kommuner i denne anledning, skriver Movia en en email.

Dansk Kvindesamfund rettede hård kritik af reklamen med kvindens bagdel, som de krævede fjernet, fordi den var sexistisk og gjorde kvindekroppen til et objekt, men de har ikke ønsket at give en vurdering til citat, om de opfatter reklamen af de trænede mænd i samlejepositioner på samme måde. 

 

Hvad synes du? Er den ene reklame værre end den anden, eller burde ingen af reklamerne fjernes?

Dagens Gossip