12 ting du ALDRIG må gøre på din arbejdsplads

Shutterstock

Hvis du er i tvivl om, hvad du kan tillade dig på dit arbejde, så får du svaret her.

Der findes hundredevis af forskellige arbejdspladser i Danmark, og alle har de hver sine skikke, traditioner og regelsæt.

Det betyder eksempelvis, at man skal have jakkesæt og slips på ét sted, mens man på en anden arbejdsplads kan troppe op i t-shirt og klipklapper.

Der findes dog en række generelle regelsæt for, hvad man bør og ikke bør gøre – ligegyldigt hvilken arbejdsplads, men befinder sig på.

Der hersker selvfølgelig undtagelser – som for eksempel hvis man er sin egen chef og derfor arbejder hjemme, men ellers er følgende 12 punkter helt gængse retningslinjer for, hvad du ikke bør foretage dig på din arbejdsplads.

Læs også: Afsløring: Danske mænd med disse navne bliver oftest tynde i toppen

1. Sprede rygter: Det er muligt, at det er sjov at snakke i krogene om jeres kantinedame eller tykke-Kaj fra regnskabsafdelingen, men lad for Guds skyld være. Både fordi det får dig til at fremstå som et intrigant og bagtalende fjols, men også fordi det kan koste dig dyrt, hvis det kommer ud til hele arbejdspladsen.

2. Råbe af kolleger: Det er muligt, at bølgerne går højt på jeres arbejdsplads, men med mindre du arbejder i forsvaret, som kok eller fodboldtræner, så lad være med at råbe af dine kolleger. En ting er at skændes, men når man hæver stemmen, tager man skænderiet til et utilgiveligt plan.

3. Være på Facebook: Med mindre dit job består i at være på Facebook, Twitter eller andre sociale medier, så vent med at logge på din privatkonto, til du er kommet hjem eller sidder på tønden på din arbejdsplads. Det er nemlig et meget dårligt signal at sende, når du liker din venindes madbilleder midt i arbejdstiden.

4. Komme for sent: For de medarbejdere der ikke er velsignet med flextid, så er det vigtigt, at man kommer til tiden. Bevares – alt afhængig af dit job kan du måske strække dit mødetidspunkt med et par minutter, men er du ham eller hende, der altså kommer farende ind af døren et godt stykke tid efter alle andre, vil det sende et meget uheldigt signal.

Læs også: 8 tegn på at din mand er SÅ klar til at blive far

5. Medbringe dit privatliv: Selvfølgelig snakker man med sine kolleger om sit privatliv, sine børn, sin partner og sine interesser, og sådan skal det også være, så længe jeres snak ikke berører betændte problemstillinger. Der er nemlig ingen, der gider en kollega, der konstant brokker sig over den sure konen, de råbende børn eller huset der ikke maler sig selv. Tænk derfor over, hvad du deler med dine kolleger.

6. Møde syg: Hvis du har næsen fuld at snot, ondt i halsen og hoster som en 90-årig storryger, så bliv for Guds skyld hjemme under dynen. Det er muligt, at der venter dig mange opgaver på dit skrivebord, men gem dem til du er rask. Både for din egen skyld, men især også for dine kollegers. Èn ting er, at du skal have tid til at blive rask, men du skal heller ikke smitte alle andre på kontoret. 

7. Gå bag om ryggen på kolleger: Det er muligt, at du er et karrieremennesker, der hele tiden stræber efter forfremmelser, men lad ikke dine spidse albuer rammer dine kolleger på vej mod toppen. For hvis du ofre andre i jagten på arbejdsmæssig succes, bliver du hurtigt meget upopulær på arbejdspladsen. Og nå ja – det er også fandens usympatisk.

8. Blive for komfortabel: Selvom I har fået skabt jer et skide hyggeligt arbejdsmiljø med en løssluppen stemning, så er der ingen grund til at tage strømperne af og smide fødderne på din kollegas skrivebord. Ligeledes bliver det heller aldrig acceptabelt at slippe en lille vind eller snuppe en lur, fordi du er lidt udkørt.

Læs også: Politiet stoppede 49-årig bilist og blev lamslået, da han åbnede...

9. Møde fuld: Det giver lidt sig selv, men med mindre du har et job som gammeldags bryggeriarbejder, så er der ingen undskyldning for at møde snalret op på din arbejdsplads. En ting er dine kollegers undren – noget andet er den fyreseddel, som din chef vifter med.

10 Mobbe: Det kan godt være, at du selv synes, der er tale om kærlige trillerier, når du gang på gang er efter din kolleger, men det synes din kolleger ikke. Faktisk er du med til at skabe et enormt dårligt arbejdsmiljø, som først bliver bedre, når du stopper med at være efter dine kolleger.

11. Snakke politik: Med mindre du arbejder i et politisk parti, så kan det lynhurtigt blive meget betændt, hvis man på arbejdspladsen begiver sig ud i politiske diskussioner. For hvis der er noget, vi danskere kan blive enige om, så er det vist at være uenige. Af samme grund kan bølgerne pludselig gå højt rundt om frokostbordet, hvis I åbner for Pandoras politiske æske.

12. Masturbere: Bare lad være. Også selvom du er alene på kontoret…

Dagens Gossip