Hvis ‘Louise’ ringer, så skynd dig at læg på igen

Skrevet af Henrik R

03/06/2019
Får du et opkald fra en 'Louise', der ringer nede fra banken, så gør du klogest i at lægge på. Det gjorde en østjysk kvinde forleden, og det sparede hende for mange tusinde kroner.

Dagens topnyheder

Hvis en af de kommende telefonsamtaler lægger ud med ‘Hej. Jeg hedder Louise, og jeg ringer fra din bank’ så bør du blive meget mistænksom, og smide røret på med det samme.

Der er nemlig stor sandsynlighed for, at vedkommende slet ikke hedder Louise, og at Louise slet ikke ringer fra din bank. Opkaldet er en del af en ny form for svindel, hvor kriminelle ringer og udgiver sig for at komme fra ens bank eller fra NETS, og på denne måde vil de forsøge at lokke personlige informationer ud af en.

Det er ikke længe siden, at vi hørte om en dansker, der fik besked om, at vedkommende skulle have nydt kort, og der ville svindleren så personligt komme forbi og afhente det gamle kort.

Nu er det så en ‘Louise’, der ringer folk op, det fortæller Østjyllands Politi i en advarsel de bringer på deres Facebookside. Her fortæller de, at en kvik ældre østjysk kvinde ikke hoppede på den, da svindleren ringede hende op.

Da den ældre kvinde blev bedt om kontooplysninger og NemID informationer, valgte hun i stedet at stille sin bankrådgiver om nogle spørgsmål, og det fik altså den falske bankdame til at lægge på.

Stort beløb forsvundet på kontoen

Hvis man gør ligesom den ældre østjyske kvinde, så bør der ikke være ugler i mosen, selvom du modtager et opkald fra en svindler, der udgiver sig for at komme fra din bank.

Til gengæld er det desværre ikke alle danskere, der er lige gode til at spotte en svindler, og derfor mistede en ældre kvinde et større beløb fra sin bankkonto.

Hun havde nemlig fået et lignende spørgsmål, og hun endte med at give personlige oplysninger væk, hvilket resulterede i, at der pludselig var forsvundet et større beløb fra hendes konto.

Det er heldigvis forholdsvis let at forholde sig til, hvem der har rent mel i posen, og hvem der ikke har. Først og fremmest bør du altid huske på, at man ikke skal udlevere personfølsomme informationer via telefonen. Ens bank eller NETS, vil aldrig nogensinde ringe og bede dig om at udlevere disse informationer, ligesom du heller aldrig må udlevere dine NemID-informationer.

Får du et opkald ligesom den østjyske kvinde, så bør du stille supplerende spørgsmål, ligesom hun gjorde. Da hun begyndte at spørge den påståede bankdame, om hun ikke lige kunne informere hende om, hvilke konti hun havde hos banken og hvad hendes saldo var, så smækkede svindleren røret på.

Udvis altid lidt sund fornuft, når fremmede pludselig ringer og beder om personfølsomme informationer.