Grundet ulige konkurrenceforhold, bliver tidsbegrænsningen fra næste år sløjfet.
Lige nu læser andre
Tidsgrænsen, der siden 2018 har begrænset lastbilchaufførers ophold til 25 timer på statslige rastepladser, bliver fortid ved årsskiftet 2025/26. Transportministeriets beslutning skal fjerne det, branchen oplever som et skævt spillefelt mellem danske og udenlandske vognmænd – og lette et kontrolarbejde, som myndighederne beskriver som både dyrt og bøvlet.
»Vi kan konstatere, at parkeringsreglerne har vist sig at skabe ulige konkurrenceforhold for danske vognmænd, fordi alt for få af de udenlandske chauffører ender med at betale deres parkeringsafgift. Samtidig er reglen administrativt tung at håndhæve, og derfor ophæver vi nu den tidsbegrænsede parkering på rastepladserne. Det betyder dog ikke, at chaufførerne nu frit kan langtidsparkere og overnatte i køretøjet på rastepladserne, da EU’s køre- og hviletidsregler forbyder, at chauffører afholder deres regulære ugentlige hvil på mindst 45 timer i køretøjet,« siger transportminister Thomas Danielsen i en pressemeddelelse.
Kontrollen skifter hænder
Færdselsstyrelsen beholder ansvaret for parkeringstilsynet frem til 31. december 2025, hvorefter opgaven returneres til politiet. Styrelsen har varetaget kontrollen siden 2019, men fremhæver, at både indsats og bødeopkrævning kompliceres, når chauffører – især udenlandske – forlader landet uden at betale afgifterne.
Ingen fribillet til rasteplads-camping
Selv om tidsbegrænsningen forsvinder, sætter EU’s køre- og hviletidsregler fortsat klare grænser. Chaufførerne må stadig ikke holde deres regulære, ugentlige pause på 45 timer i førerhuset, men skal finde overnatning andre steder end motorvejsparkeringen. Brancheorganisationer hilser ensretningen velkommen, men efterlyser flere sikre parkeringsmuligheder, så chaufførerne kan overholde hviletidskravene uden at blokere lokalvejnettet.
Læs også
Udsigt til færre bøvl-bøder
Beslutningen ventes at reducere antallet af parkeringsafgifter, som myndighederne aldrig får inddrevet. Ifølge Transportministeriet vil en enklere regelsæt gøre det lettere at ramme de reelle lovovertrædelser – nemlig langvarige ophold, hvor chaufføren prøver at klare hele weekendens hvil i førerhuset.
Frem mod 2026 vil Færdselsstyrelsen fortsat føre stikprøvekontroller, mens politiet forbereder sig på at overtage ansvaret for de eksisterende, generelle parkeringsregler på landets motorvejsrastepladser.