Forside Nyheder Danskerne vælter rundt i penge – men ingen forstår hvorfor...

Danskerne vælter rundt i penge – men ingen forstår hvorfor de stadig brokker sig

Betala med kort
Jose Calsina / Shutterstock

Danskerne køber mere end nogensinde, selvom humøret er i bund.

Lige nu læser andre

Med penge i lommen og is i hånden har danskerne i 2025 vist sig fra en mere købelysten side.

Tøjstativerne bugner mindre, hylderne i supermarkederne tømmes hurtigere, og dankortet gløder, når turen går forbi boligbutikker og dagligvarekæder.

Nye tal fra Danmarks Statistik afslører, at detailsalget i årets første seks måneder er steget med 3,2 procent sammenlignet med samme periode sidste år – en markant vending, der kommer på trods af et mindre fald i juni.

Det skriver Berlingske

Tendensen vækker opsigt, ikke mindst fordi den kommer samtidig med, at forbrugertilliden stadig ligger på et lavt niveau.

Læs også

Danskernes humør er med andre ord trykket, men forbrugsmønstret fortæller en anden historie. Jes Asmussen vurderer, at billedet er i bevægelse.

“Vi sparer fortsat mange penge op ud af vores indtægter, men med den seneste tids positive udvikling i detailsalget er vi nu tæt på at have indhentet det tabte fra inflationskrisen,” siger han.

Dette gemmer sig bag udviklingen

Bag udviklingen gemmer sig en håndfuld gunstige vilkår. Beskæftigelsen er høj, inflationen er faldet markant, og renten har rettet sig.

Samtidig er der ro om internationale handelsrelationer, ikke mindst efter den nylige aftale mellem EU og USA, som cheføkonom i Nordea, Helge J. Pedersen, mener kan skubbe yderligere til danskernes forbrugsvilje.

Læs også

“Nu hvor risikoen for en hård handelskrig mellem Europa og USA er væk, tror jeg også, at det kan være med til at øge danskernes tillid til fremtiden.”

Frem mod efteråret kan udviklingen i privatforbruget få afgørende betydning for væksten i dansk økonomi.

Hvis trenden holder, kan 2025 blive året, hvor danskerne for alvor lagde tilbageholdenheden på hylden og vendte tilbage til en økonomi båret af både oplevelser, forbrug og optimisme.

Ads by MGDK