Nogle af ændringerne er pengebesparende – og andet er helt gratis.
Lige nu læser andre
De stigende priser på dagligvarer har sat tydelige spor i danskernes måde at handle ind på. Interessen for tilbud er steget eksplosivt, og det mærkes især hos Danmarks største online-supermarked, nemlig, hvor salget af kampagnevarer slår rekord.
Ifølge nye data er mængden af søgninger efter tilbud eksploderet i løbet af det seneste år, og danskerne lægger i dag omtrent 30 procent flere tilbudsvarer i indkøbskurven sammenlignet med 2021, før inflationen for alvor satte ind.
Hos nemlig har man fulgt udviklingen tæt – og mærket konsekvenserne helt konkret.
“Vi kan tydeligt mærke den samme tendens hos os i nemlig. Vores kunder er mere og mere fokuseret på pris og gode tilbud. Vi prismatcher hver dag 1.500 varer mod REMA 1000. Det er en varegruppe, der nu udgør en tredjedel af omsætningen, selvom de kun udgør 16 procent af sortimentet. Tilbudsvarer er steget til 40 procent af omsætningen mod 35 procent sidste år, og på kød ser vi, at 60 procent af salget i dag er på tilbud – en markant stigning fra 50 procent året før. Samtidig vælger 35 procent af vores kunder nu ‘levering uden gebyr’, en stigning på hele 60% fra sidste år,” siger Cathrina Dybdahl, ESG- og kommunikationsdirektør i nemlig, i en pressemeddelelse
Udviklingen er ifølge direktøren ikke kun drevet af prisbevidsthed i samfundet generelt, men også af supermarkedets strategi om at presse priserne og gøre det nemmere at samle hele ugens indkøb ét sted.
Læs også
“Vi arbejder hele tiden på at gøre det lettere og billigere for danskerne at handle samlet ét sted. Derfor er det afgørende for os både at tilbyde stærke priser og gøre hverdagen og aftensmåltidet nemmere,” fastslår Cathrina Dybdahl.
Tallene viser, at jagten på tilbud ikke længere er forbeholdt særlige lejligheder – den er blevet en del af hverdagen for store dele af befolkningen.