En stor befolkningsgruppe skal muligvis gøre sig klar til at punge ud.
Lige nu læser andre
København har ikke ubegrænsede byggegrunde – og nu er de ved at løbe tør for både jord og penge.
Derfor lægger overborgmester Lars Weiss (S) nu op til at gøre det, som en hel regering måtte opgive i 2012: at indføre trængselsafgifter på vejene i hovedstaden.
Det fremgår af et nyt forslag omtalt i Berlingske, hvor Weiss argumenterer for, at kommende metroprojekter i byen kan – og bør – finansieres med roadpricing.
Forslaget går kort fortalt ud på, at bilister skal betale for at køre i København, med særlig høje takster i myldretiden og på de mest trafikerede strækninger. I modsætning til tidligere modeller lægger Weiss dog op til, at også de lokale bilister – ikke kun pendlere – skal betale.
“Der er den sammenhæng, at hvis vi gør det mere besværligt eller dyrere at vælge privatbilen, så har vi også en forpligtelse til at stille et ordentligt alternativ til rådighed. Og i det her tilfælde, metro,” siger Lars Weiss til Berlingske.
Læs også
Det er dog ikke nok, at byrådet siger ja. Initiativet kræver også en tilladelse fra staten, før det kan føres ud i livet.
Déjà vu i asfaltform
Idéen om at lade trafikanter betale for at køre i og omkring København er ikke ny. Tilbage i 2012 vakte den såkaldte betalingsring voldsomme protester – særligt fra pendlerkommunerne. Resultatet: daværende statsminister Helle Thorning-Schmidt valgte at skrinlægge hele planen.
“Der kommer en rigtig god løsning i morgen,” sagde hun med et smil på det dengang berømte pressemøde, der endte med at begrave betalingsringen politisk.
Men de tider er forbi, mener Weiss. For nu er metroudvidelserne i fare, og kommunens hidtidige model – nemlig at sælge byggegrunde – har ramt sin grænse. Der er simpelthen ikke flere attraktive jordlodder på Amager Fælled og omegn.
I forvejen er der mange københavnere med bil, der føler sig presset ud af byen. Parkeringspladser forsvinder, og afgifterne stiger. Med udsigten til trængselsbetaling er frustrationen næppe blevet mindre.