Tilbuddet gik hurtigt viralt blandt danskerne.
Lige nu læser andre
Et godt tilbud får normalt kunderne til at stimle sammen, men indimellem er det ikke prisen i sig selv, der skaber opmærksomhed.
Sådan gik det, da chokoladekæden Peter Beier lancerede en kampagne på flødeboller, som hurtigt satte gang i både smil og forvirring på nettet.
Foran kædens butik i Helsingør Bycenter hang der for nylig en plakat, som annoncerede, at en enkelt flødebolle kostede 20 kroner.
Men valgte man at købe fire, steg prisen til 100 kroner – altså fem kroner dyrere per styk.
Mange troede straks, at der var tale om en regnefejl, men ifølge ejeren selv var det hele nøje planlagt.
Læs også
Det skriver Helsingør Dagblad.
Havde ét særligt formål
Peter Beier forklarer, at formålet med kampagnen var at sætte fokus på den komplekse afgiftsstruktur, der rammer danske virksomheder.
Selvom regeringen fra næste år vil afskaffe chokoladeafgiften, er en anden afgift steget markant: emballageafgiften.
”For det kan jo godt være, at regeringen vil fjerne chokoladeafgiften, men samtidig har den jo hævet emballageafgiften. Så de sidste tyve kroner, der bliver lagt oven i tilbuddet på de fire flødeboller, er for den æske, de bliver leveret i,” siger han til mediet.
Selvom kampagnen kan virke som en spøjs gimmick, understreger den ifølge Peter Beier en alvorlig pointe.
Læs også
Nemlig at de lovede afgiftslettelser på chokolade reelt kan blive udlignet af nye afgifter andre steder.
Det usædvanlige tilbud har dermed opnået præcis det, ejeren ønskede.
At få danskerne til at tale om de skjulte omkostninger ved noget så uskyldigt som en æske flødeboller.