Forside Nyheder Ændringer på vej? Nu vil de forbyde alt over 120...

Ændringer på vej? Nu vil de forbyde alt over 120 km/t på motorvejen

Heidenau,,Germany,Traffic,CarsAutobahn,trafik,motorvej,tyskland
Shiutterstock.com

Nu vil de forbyde alt over 120 km/t på motorvejen.

Lige nu læser andre

Fri fart på den tyske Autobahn har i årtier været et ikon, men nu sætter en ny og omfattende undersøgelse spørgsmålstegn ved, om friheden på motorvejene koster for dyrt i menneskeliv.

Forskere fra Universitetet i Bochum har gransket ulykkestal fra halvdelen af det tyske motorvejsnet over en treårig periode fra 2017 til 2019, og resultatet er tydeligt: Hastighedsgrænser redder liv.

Det skriver Boosted

Undersøgelsen, der er den første af sin art siden et kendt eksperiment i 1977, dokumenterer, at strækninger med fri fart har flere og mere alvorlige ulykker end de dele af vejnettet, hvor der er fast hastighedsbegrænsning.

Allerede dengang viste tallene, at en grænse på 130 km/t kunne reducere antallet af dræbte med omkring 20 procent.

Læs også

De nye data bekræfter billedet – og styrker argumentet.

Forsker Maike Metz-Peeters understreger dog, at tallene skal ses med forbehold.

”Fordi vejstrækninger med og uden hastighedsgrænser i gennemsnit varierer systematisk… forbliver en sådan sammenligning uundgåeligt ufuldstændig,” siger hun.

Hun peger på, at vejforhold, trafikmængde og vejr spiller ind og kan være vanskelige at fange fuldt ud i et datasæt.

Konklusionen er klar

Læs også

Fri hastighed koster menneskeliv. Og derfor sender de nu en tydelig opfordring til politikerne om at tage ansvar og indføre en generel grænse.

Spørgsmålet er, om der er politisk vilje til at røre ved et af Tysklands mest genkendelige kendetegn.

Gentagne regeringer har indtil videre afvist idéen, og dermed fortsætter debatten om balancen mellem frihed på vejene og sikkerhed i trafikken.

Diskussionen stopper dog ikke ved grænsen. Også i Danmark er der sat fokus på hastighederne, særligt omkring de store byer, hvor der længe har været pres for at indføre permanente lavere grænser – eksempelvis 90 km/t.

Dermed viser den tyske debat, hvordan en gammel tradition kan støde sammen med nye krav om sikkerhed.

Ads by MGDK