For første gang i 20 år.
Lige nu læser andre
Efter to årtier med stort set uændrede regler er EU nu klar til at modernisere hele systemet for kørekort.
Det fjerde kørekortdirektiv bliver en omfattende opdatering af reglerne for, hvem der må køre hvad, og hvordan kørekort udstedes, fornyes og bruges i hele Europa, og målet er at gøre systemet enklere, mere digitalt og mere sikkert.
Det skriver mediet imputmag.dk.
Er din bilforsikring også alt for dyr? Gør som mange andre og få et uforpligtende tilbud af findforsikring nemt og hurtigt. (reklamelink)
Kørekortet bliver digitalt
Snart kan EU-borgere slippe for det fysiske plastikkort og i stedet have deres kørekort liggende direkte på mobilen.
Læs også
Det digitale kørekort får samme gyldighed som det fysiske og vil gælde i hele EU, og dermed bliver det langt lettere at dokumentere sin førerret – uanset hvor man befinder sig.
Samtidig etableres et fælles europæisk register, der gør det muligt for myndighederne at håndhæve kørselsforbud og bøder på tværs af landegrænser.
Mister man kørekortet i Spanien, gælder forbuddet også i Danmark, for det nye system skal nemlig forhindre, at trafikanter kan undslippe sanktioner ved blot at skifte land.
Elbiler får højere vægtgrænse
EU hæver vægtgrænsen for køretøjer i kategori B – det almindelige kørekort – fra 3.500 til 4.250 kilo, hvis bilen er elektrisk eller kører på alternative brændstoffer.
Baggrunden er, at batterier vejer mere, og mange moderne elbiler og autocampere i dag overstiger den gamle grænse.
Læs også
Ændringen betyder, at flere elbilister fremover kan køre deres køretøj uden at tage lastbilkort.
17-årige må tage kørekort
En af de mest omtalte ændringer er, at unge fremover kan tage kørekort som 17-årige. De må køre bil, hvis de ledsages af en erfaren fører, og når de fylder 18, må de køre alene.
Ordningen skal give unge mere erfaring bag rattet og bidrage til at løse manglen på chauffører i Europa. Flere lande har dog allerede meldt ud, at de ikke vil give 17-årige adgang til tunge køretøjer.
Skærpede krav for nye bilister
For nye førere indføres en toårig prøvetid efter bestået køreprøve. I den periode gælder nultolerance for alkohol, og fartovertrædelser vil blive straffet hårdere.
Formålet er at nedbringe antallet af dødsulykker blandt unge, som i dag udgør otte procent af bilisterne, men står bag to ud af fem dødsulykker i trafikken.
Hvornår træder reglerne i kraft
Læs også
EU forventes at færdigforhandle direktivet i løbet af oktober, og de første ændringer, herunder det digitale kørekort og den nye vægtgrænse, ventes at træde i kraft i 2027.
Danmark forventes at implementere størstedelen af reglerne, mens mere kontroversielle forslag – som 16-årige bilister og 17-årige lastbilchauffører – formentlig bliver fravalgt.