Ny lov gør det uklart, hvornår du får bøde og politiet skal gætte sig frem.
Lige nu læser andre
Når vinteren rammer de danske veje, skifter størstedelen af bilisterne til vinterdæk. Alligevel kører mere end 400.000 danskere stadig rundt på sommerdæk i sne og slud.
Det viser en ny optælling fra Dækbranchen.
Ifølge FDM er det ikke bare risikabelt, men også et spørgsmål om trafiksikkerhed – og netop derfor har organisationen i over 15 år kæmpet for at få vinterdæk indskrevet i loven.
Det arbejde bar frugt i sommer, da Folketinget for første gang vedtog regler, der gør det strafbart at køre på sommerdæk under vinterlige forhold.
Bilister kan nu få en bøde, hvis de bliver standset i vintervejr uden egnede dæk. FDM kalder det et skridt i den rigtige retning, men understreger, at reglerne fortsat rummer alvorlige mangler.
Læs også
“Djævlen gemmer sig som bekendt i detaljen,” lyder det fra organisationen, som mener, at loven skaber mere forvirring end klarhed.
FDM presser på for nyt symbol
Hvad er egentlig et vinterdæk, og hvornår er der tale om vinterføre? Ifølge myndighederne defineres egnede dæk som dem med M+S-mærkning – en betegnelse for “mudder og sne”.
Men det mærke er forældet og mangler kontrol. Producenterne kan selv sætte det på, uden at dækket nødvendigvis er testet til vinterbrug.
FDM har derfor presset på for at få anerkendt det nyere snefnug-symbol, også kaldet 3PMSF, der kun må bruges på dæk testet under reelle vinterforhold.
Læs også
Problemet er dog, at symbolet kun anbefales i “hårdt vinterføre” – et begreb, der ingen fast definition har.
Det betyder, at en politibetjent i praksis skal vurdere, om vejret er koldt nok til, at reglen gælder.
“Det bliver op til den enkelte betjents fornemmelse for sne, om man får en bøde,” lyder kritikken fra FDM.
Organisationen frygter, at reglerne vil føre til usikkerhed blandt bilister og en uens håndhævelse af loven.
Derfor anbefaler FDM alle at køre på dæk med snefnugmærket – både for at overholde lovens ånd og for at sikre, at vinterkørslen forbliver så sikker som muligt.