Om 35 dage løber landet tør for benzin.
Lige nu læser andre
Europa står på randen af en energikrise, mens nedtællingen til de amerikanske sanktioner mod det russiske olieselskab Lukoil nærmer sig.
Om blot ni dage træder sanktionerne i kraft, og konsekvenserne kan blive katastrofale for lande som Bulgarien og Rumænien, hvor Lukoil sidder tungt på forsyningen af benzin og diesel.
I Bulgarien er situationen akut. Landets myndigheder advarer om, at benzintankene vil være tomme om 35 dage, og at dieselreserverne kun rækker til 50 dage.
Det skriver BTA
Lukoil ejer både det største raffinaderi, store lagre og dele af rørledningsnettet, og derfor kan sanktionerne lamme hele landets energiforsyning.
Læs også
Lukoil er Ruslands næststørste olieselskab og ejer over 1.500 tankstationer i Europa samt aktier i store olie- og gasprojekter i blandt andet Irak, Kasakhstan og Mexico.
Men når de amerikanske restriktioner træder i kraft den 21. november, risikerer alle, der handler med selskabet, store bøder.
Derfor forsøger Lukoil desperat at sælge sine europæiske aktiviteter, men USA har allerede blokeret et købstilbud fra den schweiziske råvarehandler Gunvor.
Parlament vedtager lov
Bulgarien forbereder sig nu på det værst tænkelige scenarie.
Læs også
Parlamentet har vedtaget en lov, der gør det muligt for staten at overtage kontrollen med Lukoils bulgarske aktiviteter – i yderste konsekvens gennem nationalisering.
Samtidig har regeringen bedt USA om en midlertidig fritagelse fra sanktionerne for at holde landets biler kørende.
I Rumænien frygter man også følgerne. Energiminister Bogdan Ivan har opfordret til, at staten tager kontrol over selskabet for at beskytte 5.000 arbejdspladser og sikre energinetværket.
Mens krisen vokser, har Irak stoppet betalinger til Lukoil, og selskabet har erklæret force majeure på et af verdens største oliefelter.
Samtidig kæmper Lukoil for at sælge sine aktiver i Holland, men mulighederne svinder ind. Som den tidligere russiske viceminister for energi, Vladimir Milov, siger:
Læs også
”Lukoil har ikke længere en forretningsmæssig fremtid. Det er en virksomhed med klippede vinger.”