En meget besøgt destination arbejder nu på en afgift, der får mange til at rynke brynene.
Lige nu læser andre
En ny turistskat kan snart blive en realitet i London, efter at britiske medier rapporterer, at borgmester Sadiq Khan ser ud til at få grønt lys til at indføre en afgift på besøgende, der overnatter i byen.
Ifølge Local Democracy Reporting Service ventes finansminister Rachel Reeves at give både London og andre engelske storbyer lov til at indføre lokale turistafgifter som led i en ny decentraliseringslov, der i øjeblikket behandles i parlamentet.
Stor indtægt – ingen stor effekt på turismen
Sadiq Khan har længe opfordret regeringen til at give byerne større magt over lokale skatter, og nye beregninger viser, at en turistskat i London kan skabe op mod 240 millioner pund årligt.
I 2024 havde byen hele 89 millioner overnatninger, hvilket gør den til en af verdens mest besøgte metropoler.
England er i øjeblikket det eneste G7-land, hvor lokale myndigheder ikke må opkræve turistskat.
Læs også
Skotland og Wales har allerede indført modeller, hvor kommunerne selv kan fastsætte satserne. Fra 2026 kan Wales eksempelvis opkræve £1,30 pr. nat.
Ifølge analysehuset Centre for Cities vil en afgift næppe skræmme turister væk.
Deres forskning viser, at besøgende i storbyer som London er mindre følsomme over for ekstra gebyrer end andre steder.
Det skriver det britiske medie bbc.
Hvordan kan en London-afgift se ud?
Der findes i dag tre hovedmodeller i andre G7-byer:
Læs også
- Procentbaseret afgift, som i New York og Toronto
- Fast beløb, som i Tokyo
- Stjernebaseret system, brugt i Frankrig og Italien
Da Storbritannien ikke har et nationalt hotelklassificeringssystem, vurderes London at være bedst egnet til enten en procentmodel eller et fast gebyr.
Tidligere har Greater London Authority beregnet, at:
- £1 pr. nat kan indbringe 91 mio. pund
- 5 % af værelsesprisen kan give 240 mio. pund
Mulige fordele for London
En turistskat kan ifølge Centre for Cities være en økonomisk gevinst – ikke kun for byens budget, men også for infrastrukturen, det lokale erhvervsliv og den generelle gæsteoplevelse.
Sadiq Khan vil samtidig få fleksibilitet til at justere skattesatsen op eller ned afhængigt af turismens udvikling.
Andrew Carter fra Centre for Cities peger på Skotland som forbillede: “Den model, som regeringen bør indføre, er allerede i gang i Edinburgh, Glasgow og Aberdeen, hvor afgifterne er sat som procent af overnatningsprisen.”