Det lover ikke godt for den siddende statsminister.
Danmark mangler fortsat en ny regering flere uger efter folketingsvalget, og forhandlingerne trækker nu ud længere end nogensinde før. Processen har rundet endnu en milepæl, mens partierne fortsat forsøger at nå til enighed.
Der er nu gået 43 dage siden valget den 24. marts, uden at en ny regering er på plads. Dermed overgår de igangværende forhandlinger den hidtidige rekord for længden af en regeringsdannelse.
Det skriver Presse-fotos.dk.
Den tidligere rekord stammer fra 2022, hvor Mette Frederiksen også stod i spidsen for forhandlingerne. Dengang gik der 42 dage, før en aftale blev præsenteret, og selve regeringen blev dannet efter 44 dage.
Forhandlinger fortsætter
Som kongelig undersøger leder Mette Frederiksen fortsat arbejdet med at samle et flertal. De seneste dage har Moderaterne været til møder på Marienborg, hvor forhandlingerne foregår.
Partiet spiller en central rolle i processen, da det sidder med afgørende mandater i Folketinget.
Forhandlingerne foregår primært mellem Socialdemokratiet, SF, Moderaterne og De Radikale. En løsning kan ifølge de aktuelle drøftelser indebære støtte fra Enhedslisten og Alternativet.
Der er dog endnu ikke indgået nogen endelig aftale.
Mette Frederiksen har tidligere stået i spidsen for længerevarende regeringsdannelser. Efter valget i 2019 tog det 22 dage at få en socialdemokratisk regering på plads, hvilket også dengang blev betragtet som et relativt langt forløb.