Ejer du en elbil, bør du læse dette.
Lige nu læser andre
En Skoda Enyaq, der normalt kan køre over 300 kilometer på en opladning, måtte give op efter bare 50.
Årsagen viste sig at være så simpel som den var alvorlig: én enkelt defekt battericelle.
Den finske elbilmekaniker Jesse Haapala fortæller på sin YouTube-kanal, hvordan bilen – der tidligere havde kørt som taxa og havde 190.000 kilometer på bagen – blev afleveret på hans værksted med en drastisk reduceret rækkevidde. Under fejlsøgningen opdagede han, at batteriets 96 celler ikke længere arbejdede ens. Celle nummer 72 havde en markant lavere spænding end de øvrige.
“Det er en celle, der er kollapset,” forklarer han i videoen.
Fordi cellerne i en elbil er forbundet i serie, kan blot én svag komponent trække hele systemet ned. Bilens batteristyring forhindrer nemlig de velfungerende celler i at lade fuldt op, når der registreres fejl i kredsen.
Læs også
Efter at have testet batteriet yderligere fandt Haapala to andre celler med begyndende problemer. Hele batteripakken måtte skilles ad, og to moduler blev udskiftet. Da arbejdet var færdigt, var bilens oprindelige rækkevidde på over 300 kilometer tilbage.
Ifølge mekanikeren ligger forklaringen på problemet i konstruktionen af de tidlige modeller af Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4 og Audi Q4 e-tron. De mangler nemlig et system til at forvarme batteriet. Uden forvarmning slides cellerne hurtigere – især når bilerne lynlades i koldt vejr.
Haapala advarer derfor ejere af de berørte modeller mod gentagen hurtigopladning i frostgrader, da det kan fremskynde nedbrydningen af batteriets celler og i sidste ende koste tusindvis af kroner i reparation.