Det, der skulle give tryghed, ender ifølge eksperterne med at stille forbrugerne ringere.
Lige nu læser andre
Efter blot et halvt år med fem års fabriksgaranti har bilgiganten Stellantis valgt at ændre kurs.
Den europæiske koncern, som står bag mærker som Peugeot, Opel, Citroën og DS, erstatter den udvidede garanti med et nyt program kaldet Brand Care.
Ordningen trådte i kraft 1. november og giver mulighed for op til otte års dækning – men kun, hvis bilejeren løbende får serviceret bilen på et autoriseret værksted.
Fra fast garanti til servicebetinget tryghed
Brand Care-programmet fungerer som et supplement til den toårige standardgaranti. Hver gang bilen får udført service hos et mærkeværksted, aktiveres en ny dækning på to år eller 25.000 kilometer.
På papiret kan garantien derfor forlænges helt op til otte år, så længe serviceplanen følges til punkt og prikke.
Læs også
Hos FDM vækker ændringen bekymring. Organisationen mener, at forbrugerne i praksis går fra en reel femårig fabriksgaranti til en mere betinget ordning, hvor trygheden afhænger af producentens regler og værkstedsnetværk.
FDM frygter dårligere vilkår for forbrugerne
FDM vurderer, at den nye ordning gør bilkøberne mere afhængige af mærkeværksteder og dermed begrænser muligheden for frit værkstedsvalg.
Derudover peger organisationen på flere undtagelser i dækningen, som tidligere var inkluderet i den oprindelige garanti, herunder problemer med bilens multimediesystem og væskelækager.
”Efter at have nærlæst betingelserne har vi svært ved ikke at se Brand Care som en forringelse for forbrugerne,” siger Nikolaj Igor Jørgensen, jurist og teamleder i FDM.
Stellantis: Et tilbud om øget tryghed
Hos den danske importør Wismo, der repræsenterer Stellantis-mærkerne, afviser man, at der er tale om en forringelse.
Læs også
Pressechef Hanne Langsig Sørensen skriver i en mail, at Brand Care er ”en producentunderstøttet udvidet tryghedsdækning udviklet specifikt til Stellantis-mærkerne.”
Ordningen gælder for elbiler købt efter 1. november, mens eksisterende kunder kan vælge at fortsætte på den tidligere femårige garanti.
Selv om Stellantis fremhæver Brand Care som en fordel, vurderer FDM, at ændringen samlet set stiller danske bilkøbere ringere end før.