Har du råd til at skifte bil?
Lige nu læser andre
For tusindvis af danske husstande er bilen en forudsætning for at få hverdagen til at hænge sammen. Arbejde, indkøb og familiebesøg kræver ofte transport, som ikke kan klares med kollektiv trafik. Netop derfor kan selv mindre ændringer i biløkonomien få mærkbare konsekvenser.
I de kommende år må ejere af benzin- og dieselbiler indstille sig på stigende faste udgifter. Fra 2026 bliver det nemlig dyrere at have en fossilbil stående i indkørslen, når den grønne ejerafgift hæves. Afgiften, som tidligere var kendt som vægtafgiften, beregnes ud fra bilens brændstofforbrug og rammer især biler med lav energieffektivitet.
Baggrunden for ændringen er en politisk beslutning fra 2020. Her blev det aftalt at øge afgifterne på fossildrevne biler for samtidig at gøre det mere attraktivt at vælge elbil gennem lavere registreringsafgift.
Det skriver TV 2.
Store forskelle mellem biltyper
Ifølge beregninger fra FDM, som organisationen har lavet for B.T., kan forskellene mellem biltyper blive betydelige. Et eksempel er en Volvo V60 benzin fra 2011, der kører knap 10 kilometer på literen. Her vil den årlige ejerafgift stige med omkring 1.000 kroner. For en Toyota Verso diesel fra 2014 med et forbrug på cirka 14 kilometer pr. liter betyder ændringen en ekstra regning på omkring 540 kroner om året.
Læs også
Når forhøjelserne er fuldt indfaset, ender de samlede årlige afgifter på omkring 11.000 kroner for Volvoen og godt 9.000 kroner for Toyotaen. Til sammenligning betaler ejere af en Tesla Y elbil under 1.000 kroner om året i grøn ejerafgift.
FDM advarer om, at udviklingen kan ramme socialt skævt. Organisationens forbrugerøkonom, Ilyas Dogru, peger på, at mange bilejere med stramme budgetter ikke har mulighed for at skifte til elbil. De køber ofte ældre brugte biler i den lave prisklasse og har derfor få alternativer, hvis udgifterne stiger.
Ifølge FDM risikerer ændringerne at lægge yderligere pres på bilister, der i forvejen har begrænsede økonomiske muligheder, mens forskellene mellem elbiler og fossilbiler fortsætter med at vokse.