FDM melder ud.
Lige nu læser andre
Vintre der er mere våde end hvide, halvårlige skift af sommer- og vinterdæk og nu også bøder til bilister, der kører på sommerdæk om vinteren.
Der er ikke noget at sige til, at mange bilister har fået øjnene op for helårsdæk.
For helårsdæk er ikke bare en nem løsning, de er også kategoriseret som vinterdæk og er dermed lovlige at køre med om vinteren.
Hidtil har helårsdæk ikke været en rigtig god løsning hverken sommer eller vinter, men nu ser det ud til, at nogle af dækproducenterne endelig har knækket koden.
Læs også
Det viser en ny test, som FDM sammen med en række europæiske bilklubber har lavet af 16 helårsdæk i størrelsen 17-tommer (225/45 R17).
Det er dæk, som passer til biler som VW Golf, Skoda Octavia og Peugeot 308.
Af de 16 dæk skiller fem dæk sig nemlig positivt ud, med gode egenskaber både sommer og vinter.
Syv dæk klarer sig middelgodt, mens fire dæk er komplet uegnede til selv den danske vinter.
Det er alle fire dæk fra kinesiske producenter, og de dumper, både når det handler om vejgreb, og når det handler om bæredygtighed.
Noget vi har ventet på i flere år
”Idéen om at kunne køre på samme dæk året rundt er som udgangspunkt god. I praksis har det dog vist sig at være svært at forene gode sommer- og vinteregenskaber i ét dæk. De senere år er der dog sket en stor udvikling inden for helårsdæk, og nu er de bedste af slagsen blevet så gode, at de kan være en god og praktisk løsning for mange. Det er noget, vi har ventet på i flere år. Testen viser dog også, at man stadig skal se sig godt for, for det er langt fra alle helårsdæk, der kan bruges hele året,” siger bilteknisk redaktør i FDM Søren W. Rasmussen.
De 16 helårsdæk er testet på samme måde som sommer- og vinterdæk.
Blot med den forskel, at de skal have samme gode egenskaber året rundt, uanset om de skal køre på varme, tørre sommerveje eller våde og glatte veje langt under frysepunktet.
Det formår langtfra alle 16 helårsdæk.
Især dækkenes bremseegenskaber på våd og tør vej afslører store forskelle.
I en bremsetest på våd vej skulle det bedste dæk bruge 31,1 meter på at bremse helt ned fra 80 km/t.
Til sammenligning skulle det dårligste dæk bruge 42,6 meter. Det betyder, at hvor bilen med bremsetestens bedste dæk holdt stille, kørte bilen med det dårligste dæk stadig knap 41 km/t.
”Selvom de bedste helårsdæk de senere år er blevet bedre, må vi konkludere, at der endnu ikke findes helårsdæk, som på en gang kan matche et godt sommerdæk og et godt vinterdæk. Så selvom de bedste helårsdæk kan være en fornuftig løsning, er der ingen vej uden om rigtige vinterdæk, hvis det er rigtigt vinterføre. Man skal derfor kun vælge helårsdæk, hvis man har mulighed for at lade bilen stå, de dage vinteren virkelig bider fra sig, for her dur helårsdæk fortsat ikke,” siger Søren W. Rasmussen.
Helårsdæk er ikke for alle
Helårsdæk kan være et glimrende valg for mange bilister, men man skal være opmærksom på dækkenes begrænsninger i forhold til egentlige vinterdæk. FDM fraråder, at man kører på helårsdæk, hvis man:
- har behov for at køre bil året rundt uanset føret
- ofte må køre afsted, før vejene er ryddet eller saltet
- bor i områder, der ikke ryddes for sne
- ikke er villig til at lade bilen stå, hvis sneen vælter ned
- tager på ski- eller vinterferie i udlandet
- har en bil, hvor styreegenskaberne på tør vej prioriteres højt om sommeren