Når alderen sætter ind, sker der naturlige ændringer i kroppen – og vores syn er ingen undtagelse.
Fra omkring 40-årsalderen oplever mange, at øjets linse begynder at miste sin smidighed.
Det kan føre til problemer med at fokusere klart, især når solen blænder kraftigt, eller når lyset fra modkørende biler forstyrrer synet.
Hvis bilister har dårligt syn eller bruger briller, som ikke er korrekt tilpassede, kan det betyde langsommere reaktionstid i trafikken.
Den ekstra tid, det tager at opdage farlige situationer, kan være afgørende – og potentielt forskellen på, om en ulykke sker, eller om den bliver undgået.
Sådan lyder det i et debatindlæg fra Per Michael Larsen, direktør i Optikerforeningen.
Siden 2017 har der i Danmark ikke været krav om lægeattest eller synstest ved fornyelse af kørekort for ældre bilister.
"Det betyder, at personer over 70 år kan forny deres kørekort uden nogen form for obligatorisk helbredstjek. Ansvarsvurderingen er lagt over på den enkelte bilist, men det er ikke altid nok, når det gælder færdselssikkerhed," skriver direktøren og fortsætter:
"Derfor er det positivt, at EU aktuelt er i gang med at opdatere kørekortdirektiver, som åbner mulighed for, at medlemslandene kan indføre krav om obligatoriske synstest for ældre. Det giver Danmark en oplagt anledning til at få indført en ordning, der kan gavne trafiksikkerheden."
Regelmæssige synstest for bilister over 70 år
Der ligger nu et vigtigt politisk stykke arbejde foran os, skriver Per Michael Larsen videre.
"Det kræver både opmærksomhed og hurtig handling, hvis vi skal sikre, at danske veje er trygge - også i takt med, at flere bilister bliver ældre."
Og i den forbindelse har han et helt konkret forslag.
"For at styrke trafiksikkerheden er det optimalt, at der indføres krav om, at bilister over 70 år gennemgår et sundhedstjek, herunder en synstest hos en optiker eller øjenlæge mindst hvert femte år. Det vil ikke kun gøre vejene tryggere, men også give ældre mulighed for at opdage synsproblemer tidligt og få den nødvendige behandling," skriver han og tilføjer:
"Jeg har fuld forståelse for, at et krav om synstest kan opleves som stigmatiserende. Mange ældre ønsker at bevare deres selvstændighed, og evnen til at køre bil er ofte tæt knyttet til frihed og mobilitet. Det må bare ikke indebære en potentiel risiko for menneskeliv. I mange tilfælde vil et par briller eller behandling af synsproblemer heldigvis betyde, at bilisterne kan fortsætte med at køre sikkert og forsvarligt – til gavn for både dem selv og andre trafikanter."