Derfor er det et problem
Lige nu læser andre
Bilister, der har fået et lægeligt forbud mod at køre bil, kan fortsætte bag rattet uden problemer. Forbuddet er nemlig ikke synligt for politiet, og det får FDM til at advare mod en alvorlig sikkerhedsbrist, der i værste fald kan koste liv.
Det skriver netop FDM.
Forbud, som ingen kan kontrollere
Hvis en læge vurderer, at en patient eksempelvis på grund af epilepsi, demens eller sløvende medicin ikke bør køre bil, kan vedkommende få et såkaldt lægeligt kørselsforbud. Problemet er, at forbuddet kun registreres i patientens journal og ikke i noget centralt register. Det betyder, at politiet ikke kan se, om en bilist har fået et forbud og derfor ikke må køre.
Ifølge FDM’s politiske chef, Torben Lund Kudsk, skaber det et alvorligt hul i trafiksikkerheden. Han peger på, at et lægeligt kørselsforbud i dag alene beror på en mundtlig aftale mellem læge og patient og dermed ikke er juridisk bindende. Hvis politiet stopper en bilist, kan de kontrollere mange oplysninger, men ikke om personen har et lægeligt forbud, forklarer han.
Ønske om juridisk bindende forbud
FDM foreslår, at lægelige kørselsforbud gøres juridisk bindende og registreres i politiets systemer. På den måde vil politiets nummerpladegenkendelse lettere kunne identificere bilister, som ikke har tilladelse til at køre.
Læs også
Der findes ingen præcise tal for, hvor mange kørselsforbud der udstedes hvert år, eller hvor ofte de overtrædes. Styrelsen for Patientsikkerhed modtager dog knap 300 henvendelser årligt om brud på lægelige kørselsforbud.
Reglerne er til revision
En alvorlig ulykke sidste år, hvor en bilist med et lægeligt kørselsforbud dræbte et forældrepar, har fået regeringen til at nedsætte en tværministeriel arbejdsgruppe. Gruppen ser i øjeblikket på, hvordan reglerne kan styrkes, og sundhedsminister Sophie Løhde har oplyst, at arbejdet forventes færdigt inden årets udgang.
Uenighed om fortrolighed
Flere patientforeninger og lægefaglige organisationer er bekymrede for, at et synligt register kan skade fortroligheden mellem læge og patient. Hos FDM anerkender man bekymringen, men mener, at hensynet til trafiksikkerheden bør veje tungere. Ifølge Torben Lund Kudsk gives et lægeligt kørselsforbud kun, når der er en reel risiko for andre trafikanter, og politiet behøver ikke kende årsagen – blot vide, at et forbud eksisterer.