En kedelig tendens fortsætter nu for både benzin- og dieselbilejere.
Det er blevet endnu dyrere at tanke bilen i Danmark.
Tirsdag stiger priserne på både benzin og diesel igen, og især benzinprisen har nu nået sit højeste niveau i næsten fire år. Det oplyser FDM.
Stigningerne kommer på et tidspunkt, hvor mange danskere er på vej på sommerferie og hvor usikkerheden i Mellemøsten fortsat skaber uro på oliemarkedet.
Benzin rammer højeste niveau siden 2022
Ifølge FDM stiger benzinprisen med 20 øre per liter sammenlignet med mandag.
Det betyder, at en liter benzin fra tirsdag klokken 11 koster 17,09 kroner.
Diesel bliver endnu dyrere. Her stiger prisen med 30 øre, så literprisen nu rammer 18,49 kroner.
FDM oplyser samtidig, at benzinprisen nu er den højeste siden juni 2022.
For mange bilejere betyder det endnu større udgifter i en periode, hvor flere allerede mærker stigende priser på både rejser, dagligvarer og energi.
Konflikten i Mellemøsten presser priserne
Ifølge FDM skyldes de stigende priser fortsat situationen i Mellemøsten og usikkerheden omkring Iran.
Oliemarkedet reagerer i øjeblikket meget hurtigt på nye meldinger om konflikten, og det skaber store udsving i priserne.
Forbrugerøkonom hos FDM, Ilyas Dogru, forklarer, at markedet er ekstremt følsomt lige nu.
“Olieprisen er i øjeblikket meget følsom over for nyheder og reagerer hurtigt på politiske udmeldinger,” siger han.
Frygter endnu højere priser
Ifølge FDM kan priserne fortsætte med at stige, hvis konflikten i Mellemøsten udvikler sig yderligere.
“Hvis konflikten eskalerer yderligere, eller der ikke er fremgang i forhandlingerne, vil presset på priserne fortsætte,” lyder det fra Ilyas Dogru.
Han peger dog også på, at markedet hurtigt kan falde til ro igen, hvis der kommer tegn på deeskalering.
Lige nu ser udviklingen dog ud til at gå den forkerte vej for danske bilister.