Ifølge Falck mangler mange helt basale ting i bilen, når vinteren rammer.
Lige nu læser andre
Mandagens sne- og sjapvejr skabte kaotiske forhold på vejene og ekstraordinært travlhed hos landets vejhjælpsselskaber.
Hos Falck steg ventetiden til over to timer på de travleste tidspunkter, mens SOS Dansk Autohjælp modtog intet mindre end 1.800 opkald frem til klokken 16.
To timers ventetid – og bilister frøs
Ifølge Danni Davidsen, faglig områdeleder i Falck, endte mange bilister med at sidde fast i kulde og ventetid.
“Vi oplever, at folk fryser eller er sultne. Og mest af alt vil de bare gerne videre,” siger han.
Situationen er dog langt fra ny. Sidste vinter sad bilister strandet i helt op mod 12 timer, før hjælpen nåede frem.
Læs også
Det skriver TV2.
Falck: Sådan vinterforbereder du dig
Falck opfordrer nu bilister til at “vinterpreppe” sig selv og bilen – og sammenligner det med de anbefalede hjemmeberedskabsråd.
Ifølge Davidsen er der især to ting, der er afgørende: at kunne holde varmen og at kunne holde kontakten til omverdenen.
Derudover anbefaler Falck følgende udstyr i bilen:
- Tæpper
- Fuldopladet mobil og powerbank
- Vand og mad, der kan holde sig
- Startkabler
- Skovl
- Lommelygte
- Førstehjælpskasse
- Advarselstrekant
Davidsen fortæller, at mange bliver overraskede over, hvor udsatte de kan være, når bilen bryder ned i vintervejr.
Læs også
Elbiler rammes hårdere
Særligt elbilejere risikerer lange, kolde ventetider, hvis batteriet er lavt. “Hvis man har en elbil og også skal kunne køre videre bagefter, så skal man vælge mellem det eller varme,” siger Davidsen.
Gode råd til vinterkørsel
Udover forberedelse peger Falck på den forebyggende del: Hold afstand og sæt farten ned. Mange ender i køer, ikke fordi de selv er kørt fast, men fordi en lastbil længere fremme er strandet.
Sydjylland hårdest ramt
Mandagens kaos ramte især Trekantområdet i Sydøstjylland, hvor Falck rapporterer omkring 100 sager om starthjælp, 50 uheld og fritrækninger samt 25 fastkørte lastbiler.
Også Fyn og det sydlige Jylland var hårdt ramt, hvor SOS Dansk Autohjælp oplevede 60 procent flere sager end normalt.