Arla sælger dette som ost: Nu vil eksperter snyderiet til livs

Skrevet af Ninna Andreasen

12/10/2016
Det står på hylden ved siden af ostene i supermarkedet. Det ligner ost, og der står på produktet, at det er ost. Men ingredienslisten fortæller en noget anden historie.

Mest læste i dag

Du står i supermarkedet og skal handle ind til en lækker, hjemmelavet pizza. Vælger du en hel ost, som du selv skal rive, eller det lettere alternativ, hvor osten er revet for dig?

Mange tager den sidste valgmulighed af bekvemmelighedsårsager. Der er blot én problem. Man kan dårligt kalde det, der er i en pose pizzatopping for ost.

Forbrugerrådet Tænk går med en ny kampagne i flæsket på produkter, der lover lidt mere, end de kan holde. Et af produkterne er såkaldt revet pizzatopping fra Arlas mærke “Karoline”, som ofte står på hylderne i supermarkedet ved siden af osten. 

Hovedingrediensen i pizzatopping er nemlig ikke ost. Derimod består det hovedsageligt af vand og palmeolie, katoffelstivelse og mælk, som får det til at ligne det.

Men ikke nok med, at det ligner ost og står på ostehylderne, så kalder mejerigiganten også pizzatoppingen for ost på produktets bagside.

Til Ekstrabladet afviser Arlas kategoridirektør Luise Juel, at produktet bliver markedsført som ost. 

- Karolines Køkken Pizzatopping er et såkaldt pizzatopping-produkt, og derfor markedsfører vi det netop ikke som ost, siger hun.

Konfronteret med, at der står ost på produktets bagside, siger Arla, at det primært er pakkens forside, som forbrugerne kigger på, men at man vil overveje at ændre ordlyden bag på produktet ved næste optryk.

Men den går ikke, lyder det fra Fødevarestyrelsen:

- Betegnelsen 'ost' er, ifølge Markedsordningen, forbeholdt mejeriprodukter. Et mejeriprodukt er et produkt, der udelukkende stammer fra mælk. Der kan dog tilsættes stoffer, som er nødvendige for fremstillingen, under forudsætning af at disse stoffer ikke anvendes med henblik på helt eller delvis at erstatte en mælkebestanddel.

Langt fra et enestående tilfælde
At pizzatopping ikke for alvor har noget med ost at gøre, er ikke det eneste produkt, som kan vildlede forbrugerne.

Tænk har lavet en test, hvor man kan teste sin viden om en række fødevarer for at se, hvad en række produkter i virkeligheden primært består af.

Der er også dårlige nyheder, hvis du elsker flødeboller på grund af chokoladeovertrækket.

Tag Tænks test her.