Forside Forbrug Kæmpe nyt: SHEIN åbner første fysiske butikker

Kæmpe nyt: SHEIN åbner første fysiske butikker

Shein,Online,Web,Shop,Bags.
Graffitimi / Shutterstock.com

Nu er der godt nyt til dig, der handler hos SHEIN

Lige nu læser andre

Den kinesiske fast-fashion-gigant Shein har millioner af kunder verden over, men efterhånden også næsten lige så mange kritikere. Nu tager virksomheden et opsigtsvækkende skridt og åbner sin første fysiske butik.

Det skriver Ekstra Bladet.

I begyndelsen var begejstringen enorm. Shein tilbød mode i tusindvis af varianter til priser, der gjorde det svært for konkurrenterne at følge med. Den massive vækst blev dog hurtigt fulgt af omfattende kritik af virksomhedens klimabelastende produktion, og siden er en række skandaler blevet føjet til billedet af en kontroversiel forretningsmodel.

Første butik i Paris

Shein har indtil nu udelukkende opereret som onlineforhandler, men åbner nu sin første fysiske forretning i Paris. Herefter følger byer som Dijon, Reims, Grenoble, Angers og Limoges. Ifølge BBC er det et strategisk valg, som Shein selv begrunder med Frankrigs rolle som en central aktør i den globale modeindustri.

Politisk modstand i Frankrig

Valget af Frankrig fremstår dog paradoksalt. Landets senat vedtog i juni et lovforslag, der skal regulere fast-fashion-industrien ved at indføre sanktioner mod blandt andre Temu og Shein. Loven indebærer blandt andet et forbud mod reklamer for selskaberne, hvilket skaber et åbenlyst spændingsfelt mellem Sheins ekspansionsplaner og de politiske strømninger i landet.

Vedvarende kritik af arbejdsforhold

Læs også

Fast fashion er af mange eksperter udpeget som en af modebranchens største klimasyndere. Hertil kommer en bølge af beskyldninger om dårlige arbejdsforhold. Ifølge det schweiziske advokatfirma Public Eye skulle enkelte Shein-ansatte have arbejdet op mod 75 timer om ugen, en påstand som virksomheden dog afviser.

Når Shein nu åbner dørene i Paris, bliver det således ikke kun et spørgsmål om salgstal. Det bliver også en test af, om brandet kan tiltrække kunder i et land, hvor kritikken af dets forretningsmodel står stærkere end nogensinde.

Ads by MGDK