Der skal omstruktureres – eller måske smides flere penge i puljen.
Uenighed om løn og fordeling skaber nu en ny konflikt i Forsvaret. En af de største fagforeninger vender tommelfingeren ned til en aftale, der ellers skulle løfte soldaternes løn.
Centralforeningen for Stampersonel (CS), der organiserer over 9.000 ansatte i Forsvaret, afviser den overenskomstaftale, som har været til forhandling i kølvandet på de statslige overenskomstforhandlinger.
Kritikken retter sig især mod, hvordan lønmidlerne fordeles mellem værnene.
“Vi mener, at aftalen efterlader de danske soldater i en uholdbar lønsituation, og den risikerer at svække Forsvaret – stik imod et politisk ønske om at styrke Danmarks forsvar”, siger formand Jesper Korsgaard Hansen fra CS i en pressemeddelelse som Ekstra Bladet har modtaget.
Uenighed om fordeling
Baggrunden for konflikten findes i en pulje på 275 millioner kroner, som tidligere på året blev afsat til lønforbedringer i Forsvaret. Midlerne skulle fordeles gennem lokale forhandlinger.
Under de forhandlinger opstod uenighed om, hvordan pengene skulle fordeles mellem hæren, søværnet og flyvevåbnet. Forslaget indebar, at ansatte i hæren ville få et større lønløft end kolleger i de øvrige værn, selv ved samme grad og funktion.
Den model blev accepteret af Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF), mens CS valgte at trække sig fra forhandlingerne tidligere på foråret.
CS peger på, at forskelle i løn på tværs af værnene kan skabe ubalance og udfordre sammenhængskraften i Forsvaret.
Fagforeningen repræsenterer ansatte på tværs af alle tre værn og fremhæver, at ensartede vilkår er afgørende for både motivation og rekruttering.